TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Het Lyceum Vos

01. Algemeen

Op onze kleinschalige locatie hebben we ervoor gekozen om het onderwijskundig proces aan te sturen in drie teams. Een team voor klas 1, 2 en 3, een team voor klas 4 en 5 havo en een team voor 4, 5 en 6 vwo. Deze teams werken onderling nauw samen. 

Elke klas heeft een mentor. De mentor begeleidt de klas en de individuele leerling sociaal-emotioneel. Elke leerling heeft in klas 1 t/m klas 3, wekelijks planuren waarin gewerkt wordt aan de planning van het schoolwerk en de studievaardigheden die nodig zijn voor gepersonaliseerd onderwijs. 

Daarnaast heeft iedere leerling een eigen coach. Deze bespreekt samen met de leerling wekelijks de leervorderingen en kijkt of het leer- en maakwerk op de juiste wijze wordt gepland. Er zijn coachuren opgenomen in het rooster. 

De gemaakte afspraken tijdens een coachgesprek en opmerkingen van docenten, leerling, mentor en ouders worden bijgehouden in magister. Voor de planning van hun werk gebruiken de leerlingen een speciale agenda: “De Plenda”. Deze plenda krijgt iedere leerling van school en wordt elke dag door de leerling meegenomen. Daarnaast kunnen de leerlingen ook gebruik maken van de online "plenda route”. Via deze tool hebben leerlingen toegang tot lessen die hen helpen met het plannen, basisvaardigheden en leren leren. 

01. Contact met ouders/verzorgers

Het contact dat Het Lyceum Vos met de ouders/verzorgers heeft, verloopt vaak via alle geledingen binnen de school. De wijze van contact verloopt incidenteel en informeel en geschiedt zowel mondeling als schriftelijk (voornamelijk per e-mail). Daarnaast bestaan er formele en gestructureerde contacten: individuele contacten met de coach, de mentor, leerlingcoördinator of afdelingsleider. De coach heeft gedurende het schooljaar regelmatig contact met de ouders/verzorgers over de vorderingen en de mentor over het gedrag van de leerlingen.

We vragen ouders/verzorgers wijzigingen in adressering, telefoonnummer en e-mailadres zo spoedig mogelijk door te geven aan de (leerling)administratie onder vermelding van de naam en de klas van de betreffende leerling. Ook worden ouders/verzorgers verzocht hun e-mail door te geven aan de schooladministratie indien dit nog niet is gebeurd. 
 Voorafgaand aan plaatsing in het eerste leerjaar voeren de afdelingsleiders met alle leerlingen en hun ouders/verzorgers overleg over de plaatsing in een afdeling naar aanleiding van het advies van de basisschool. 

01. Het bestuur


Onze school is onderdeel van Stichting Openbare Scholengroep Vlaardingen Schiedam (OSVS). Het bestuur van de OSVS fungeert als het bevoegd gezag.

Hieronder vallen de volgende scholen:

  • Het Lyceum Vos
  • De Mavo Vos
  • Het College Vos
  • De Internationale Vos
  • Stedelijk Gymnasium Schiedam
  • Lyceum Schravenlant
  • Mavo Schravenlant XL
  • ProNovaCollege

Mevrouw drs. J. Bevaart is het College van Bestuur van de stichting.

Correspondentie:
Mevrouw drs. J. Bevaart
Burgemeester van Lierplein 59 (4e etage)
3134 ZB  Vlaardingen

De Raad van Toezicht is het orgaan binnen de stichting, dat onafhankelijk toezicht houdt op het beleid van bestuur. De Raad van Toezicht bestaat uit: 

  • De heer R.G. Beek, voorzitter
  • Mevrouw drs. M.J. Adelmund - Hannewijk, vice-voorzitter/secretaris
  • Mevrouw A.M.B. Coenen - Steenbergen MA(Ed), lid
  • Mevrouw ir. I.M. Vos, lid
  • Mevrouw ir. J.M.F. de Beer, lid

01. Het toelatingsbeleid

Het toelatingsbeleid geldt voor alle vormen van onderwijs op onze school. Het Lyceum Vos heeft bij het aannemen van leerlingen te maken met: onder-instroom (vanuit het primair onderwijs),  zij-instroom en doorstroom (vanuit een andere afdeling binnen de school). De toelatingscommissie heeft een toelatingsprocedure opgesteld voor zowel leerlingen die instromen via het primair onderwijs als leerlingen die instromen vanuit een andere school voor VO. Voordat leerlingen geplaatst kunnen worden, moet de toelatingsprocedure zijn afgerond. Deze procedure wordt gestart nadat de ouders/verzorgers met hun kind op school zijn geweest voor een aanmeldgesprek. De toelatingscommissie beslist over plaatsing, afwijzing of verlengde toelatingsprocedure. De ouders/verzorgers van de ingeschreven leerling worden betrokken bij het toelatingsbeleid. 

Bij doorstroom stroomt de leerling intern door binnen de eigen school of binnen andere Vos-scholen. 

Bij doorstroom binnen de eigen school beslist de rapportvergadering 

Bij doorstroom binnen de andere Vos-scholen vindt er overleg plaats tussen de afdelingsleiders en zorg coördinatoren van de betreffende scholen.


Toelatingssbeleid, klik hier... 

01. Openbaar onderwijs 

Als openbare school staan we open voor iedereen, ongeacht achtergrond, cultuur of overtuiging. We bieden een veilige en respectvolle leeromgeving, waarin diversiteit wordt gewaardeerd en iedereen de ruimte krijgt om zichzelf te zijn. 

We moedigen leerlingen aan om met een open blik naar de wereld te kijken en van elkaar te leren. Binnen onze school is er ruimte voor ieders cultuur en tradities. We geven geen voorkeur aan één specifieke levensbeschouwing. 

Ons onderwijs is gericht op wederzijds respect en gelijkwaardigheid. Zo creëren we samen een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en in veiligheid kan groeien en ontwikkelen. 

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen. Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Nieuw Waterweg Noord. 
 
Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...   

Ondersteuningsprofiel  

In het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  Het ondersteuningsprofiel is tot stand gekomen met medewerking van medewerkers en leerlingen. 

 

Hoe zijn leerlingen betrokken? 

De leerlingenraad heeft de directie advies gegeven over verbeteringen, vanuit input van hun achterban. Zo hebben de leerlingen aangegeven dat zij graag willen weten bij wie ze waarvoor terecht kunnen. Dat is nu nog onvoldoende duidelijk. De leerlingenraad heeft het advies gegeven hiervoor een schema te maken. Zo weten de leerlingen straks bij wie ze terecht kunnen voor bijvoorbeeld counseling,  discriminatie, pesten etc. De poster wordt aan het begin van schooljaar 2025-2026 gemaakt welke binnen de school zichtbaar wordt. 

Een ander advies is twee coaches per leerling in de plaats van een coach voor het leerproces en de mentor voor het sociaal-emotioneel welbevinden. Dit advies gaan we niet op deze manier opvolgen. Wel zal er wel meer duidelijk voor de coaches en de mentoren komen hoe om te gaan met de wens van leerlingen om met de coach ook het sociaal welbevinden te bespreken, waarbij het leerproces leidend blijft. De signalen die de coach van de leerling ontvangt, kunnen dan bij door juiste mensen binnen de organisatie opgepakt worden.  

Alle leerlingen hebben een korte vragenlijst over hun mening over ons ondersteuningsaanbod ingevuld. De resultaten van deze enquête hebben we meegenomen in de opzet van ons ondersteuningsprofiel. 

In het schooljaar 2024-2025 is er ook via Unicef een "tot je recht” poll uitgezet. Deze poll gaat over kwaliteit van onderwijs en welzijn van de leerling. De uitkomst hebben leerlingen van de leerlingenraad aan de directie gepresenteerd. Tevens hebben zij oplossingen voorgedragen, waar de directie mee aan de slag gaat, passend bij ons schoolplan (pijler welzijn, gezondheid en relaties). De leerlingenraad heeft de directie onder andere geadviseerd om duidelijker te maken waarvoor en bij wie leerlingen kunnen aankloppen. We denken hierbij aan de rol van de leerlingcoördinator, de rol van de afdelingsleider, de rol van het meldpunt discriminatie etc. 

Jaarlijks wordt er op school een tevredenheidsonderzoek bij leerlingen en ouders/verzorgers gedaan. De resultaten hiervan worden door de kwaliteitscoördinator en het MT geanalyseerd. Vervolgens worden er met het team speerpunten bepaald en acties uitgezet. In het schooljaar 2025-2026 zullen de verschillende pijlers de resultaten meenemen in het uitzetten van hun acties bij de diverse ambities. 

Ondersteuningsaanbod 

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.   
 Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders/verzorgers en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos is te vinden op de website.   

Klik hier voor het ondersteuningsplan.

Samenwerkingsverband  

Onze school valt onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg. 

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de meeste schoolkosten voor haar rekening. Om de kosten voor extra activiteiten te kunnen betalen vraagt de school de ouder/verzorger een vrijwillige bijdrage. Ouders/verzorgers hoeven niet te betalen maar mógen betalen.   

Wat zijn de extra activiteiten zoal? 

Naast het behalen van een diploma vinden wij het belangrijk om de talenten en (sociale) vaardigheden van onze leerlingen zoveel mogelijk te ontwikkelen. Naast het reguliere lesprogramma organiseren wij daarom ook excursies, een brugklaskamp, reizen naar Parijs, Barcelona, een ski-reis, schoolreisjes, vieringen, projectweken en gastlessen. Juist deze activiteiten maakt het dat onze leerlingen met nog meer plezier naar school gaan. 

Hoe gaat de betaling van de vrijwillige bijdrage in zijn werk?  

In de maand september wordt voor de jaarlijkse vrijwillige bijdrage vanuit het digitale ouderportaal (Wis-Collect) een mail gestuurd naar elke ouder/verzorger die in de schooladministratie (Magister) staat. In deze mail staat een link naar de persoonlijke pagina van de leerling. Op deze pagina staan de schoolkosten per activiteit vermeld. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden voor de betalingswijze en de termijnen.  

De kosten voor de diverse (meestal) buitenlandse reizen waarop ingeschreven kan worden, gaan eveneens via het digitale ouderportaal. Het tijdstip van de rekening is afhankelijk van de periode van de reis. De bijdragen aan de kosten van de buitenlandse reizen is ook op vrijwillige basis. 
 
Wat betaalt de school? 

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken.  

Wat betalen de ouders/verzorgers? 

Het gaat hierbij om kosten voor voorgeschreven persoonsgebonden materiaal dat langer dan een jaar mee gaat, waaronder:

  • woordenboek
  • rekenmachine
  • schrift, multomap, pennen en dergelijke
  • sportkleding. 

Notitie vrijwillige ouderbijdragen/armoedebeleid Het Lyceum Vos

01. Voorwoord

Beste (toekomstige) ouder/verzorger en leerling, 

In deze gids vindt u een beschrijving over wat wij als school belangrijk vinden, waar wij voor staan en waar wij voor gaan. Daarnaast bevat deze gids veel organisatorische en praktische informatie. U bent te alle tijden welkom op onze school voor eventuele vragen of een rondleiding. 

Onze school heeft ongeveer 640 leerlingen. Door deze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen bij naam. Het onderwijs wordt aangeboden op havo/vwo niveau, inclusief Twee Talig Onderwijs (tto). We verwelkomen ook leerlingen met een mavo/havo-advies. Zij krijgen dan op havo-niveau les. 

Kenmerkend voor onze school is dat leerlingen slim kunnen groeien. Binnen een heldere structuur geven leerlingen vorm aan hun eigen onderwijs, waarbinnen ze kunnen differentiëren in tempo en niveau.  Op vrijdagmiddagen is ruimte voor verschillende talentklassen, die leerlingen op vrijwillige basis kunnen kiezen omdat ze hier interesse in hebben en/of talent voor hebben. Denk hierbij aan de cultuurklas (theater-koken-kunst en media), de sportklas, de 3D klas en de schaakclub. 

Onze docenten en de leerlingen hebben respect voor elkaar ongeacht geloof, afkomst of overtuigingen. Deze basis zorgt voor een veilig en prettig leer- en leefklimaat op onze school. 

De leerlingen krijgen onderwijs in een modern, goed geoutilleerd gebouw inclusief een professioneel kooklokaal. Onze leerlingen werken zowel met boeken als eigentijds digitaal lesmateriaal en gebruiken hiervoor een laptop. Ook hebben we een mooie grote aula die voorzien is van een licht- en geluidsinstallatie, waardoor het mogelijk is om muziek- en theatervoorstellingen te geven. Onlangs is er een nieuw muzieklokaal gerealiseerd naast het podium. 

02. Vrijwillige ouderbijdragen


Het overzicht van Het Lyceum Vos 2025/2026:

klik hier om te openen...

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, ervaart pestgedrag of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit beeld laat zien.
Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders/verzorgers of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en coaches die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

Jeugdprofessional op school (JOS)

Aan Het Lyceum Vos is een jeugdprofessional verbonden. Zij is in dienst bij Mevis en onderdeel van het wijkteam. Ouders/verzorgers moeten hiervoor altijd toestemming geven.

Wat doet een jeugdprofessional op school?

Een vraag over opvoeden of opgroeien? De jeugdprofessional op school denkt en kijkt graag mee. Bijvoorbeeld over onderwerpen als:

  •  Pesten
  • Angst
  • Echtscheiding
  • Vriendschappen
  • Zelfvertrouwen
  • Concentratie
  • Rouw
  • Gamen

De jeugdprofessional voert gesprekken met ouders/verzorgers en/of kinderen, alleen of samen met school. Er wordt besproken wat het beste bij de vraag past. Soms is een aantal afspraken of oefeningen voldoende. Als er meer nodig is, wordt er gekeken naar een passend vervolg. De gesprekken zijn vertrouwelijk. Aanmeldingen lopen in principe via de ondersteuningscoördinator.

Ouders/verzorgers kunnen ook direct contact opnemen met de jeugdprofessional.

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren LOC-gesprekken plaats. Dit zijn leerling – ouder – coach gesprekken. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de leerling de vorderingen toe te laten lichten aan de ouders/verzorgers onder begeleiding van de coach. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen docenten, mentor, coach of afdelingsleider de ouders/verzorgers ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders/verzorgers ook met hen contact opnemen.

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgemeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie
  • IT

02. Leerjaar 1, 2 en 3 (onderbouw)

Werkwijze 
Alle leerlingen in klas 1, 2 en 3 volgen onderwijs binnen de route gepersonaliseerd leren, slim groeien. In deze leerjaren worden vakken gegeven zoals Engels, wiskunde, burgerschap, aardrijkskunde, biologie, Frans en lichamelijke opvoeding. Leerlingen hebben op het rooster een aantal vaste uren die we instructie-uren noemen en een aantal keuze-uren, de inschrijfuren. Op deze momenten kiezen leerlingen voor vakken waarvan ze extra uitleg wensen, waarin ze vooruit willen werken of op een hoger niveau verder willen gaan. In de inschrijfuren kunnen leerlingen ook kiezen voor koken en stilte uren. Aanwezigheid in alle uren is verplicht. 

Leerlingen werken in leerjaar 1, 2 en 3 op hun ambitieniveau. In het eerste leerjaar heeft de basisschool aangegeven wat de startambitie van de leerling is. Samen met de coach wordt per vak gekeken of de startambitie het meest passende niveau voor dit vak is. 

Leerlingen worden geplaatst in een klas waarbinnen de leerdoelen op meerdere niveaus worden aangeboden. Alle leerlingen kunnen in principe voor Twee Talig Onderwijs (TTO) kiezen. Voor alle leerlingen bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor de Sportklas, Cultuurklas of de 3D klas. In de cultuurklas kunnen de kinderen per periode kiezen uit de Kunstklas, de Mediaklas, de Theaterklas of de Kookklas. Daarnaast kunnen kinderen zich opgeven voor (de door leerlingen opgezette) schaakclub. 

Wij vinden het belangrijk dat een leerling zoveel mogelijk eigenaar is van zijn of haar leerproces. Ze kunnen hun onderwijs mede vormgeven door het persoonlijke rooster, door het leren plannen van leer- en maakwerk vanuit een weektaak en door flexibiliteit bij het maken van toetsen. 

Op onze school mogen de leerlingen voor de vakken waar zij goed in zijn werken op een hoger niveau. We vinden het belangrijk dat leerlingen zo hun talenten kunnen ontwikkelen en uitdagingen durven aangaan. Ook is het mogelijk voor een vak te versnellen, zodat je eerder eindexamen doet. Leerlingen die op deze wijze hun talenten ontwikkelen, worden begeleid door een talentbegeleider. 

Leerlingen kunnen deelnemen in de leerlingenraad om samen onder begeleiding van een medewerker mee te denken over belangrijke schoolzaken en schoolactiviteiten. 

Toetsen 
Veel toetsen hebben op onze school een diagnostisch karakter (formatieve toetsen). Ze zijn bedoeld om van je fouten te leren. Reflectie op een toets en daarna het nog een keer proberen vinden we erg belangrijk. Leerlingen mogen deze diagnostische toetsen dan ook nogmaals maken, zodat ze kunnen checken of ze de leervaardigheden nu beter onder de knie hebben. 

Drie keer per jaar hebben de leerlingen een langere toetsperiode waarin we kijken op welk niveau de leerling een vak beheerst (summatieve toetsen). Dit is een afsluiting van een periode met diagnostische toetsen. Leerlingen tonen in deze toets aan dat ze de leerdoelen per vak van de afgelopen periode beheersen.  

Introductieperiode 
In leerjaar 1, 2 en 3 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel. Naast een kennismaking met nieuwe vakken bieden we tijdens deze week sportieve en culturele activiteiten aan. 

Excursies en reizen
Voor de leerjaren 1-2- en 3 worden enkele educatieve excursies georganiseerd. Voor leerjaar 1 wordt er in de loop van het schooljaar een brugklaskamp georganiseerd. Voor leerjaar 3 krijgen de leerlingen de mogelijkheid om mee te gaan op reis naar Parijs. 

De sportklas organiseert voor de leerlingen van de sportklas (leerjaar 1-2) een ski-reis naar Zwitserland. 

De TTO-afdeling organiseert voor de leerjaren 1-2 en 3 een reis naar Engeland.   

 

02. Verwijderingsbeleid

Onder verwijderingsbeleid wordt verstaan het geheel aan regels en redenen op basis waarvan besloten kan worden om een leerling tijdelijk of definitief te verwijderen en de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan dit beleid. Het betreft hier leerlingen die onder de Leerplichtwet vallen (art. 3 Leerplichtwet). Het is zeer wel mogelijk om, een leerling die niet meer onder de Leerplichtwet valt, na zorgvuldige overwegingen van de school te verwijderen. 

Redenen voor verwijdering: 

  • De leerling is niet geschikt voor het volgen van één van de vormen van voortgezet onderwijs die door Het Lyceum Vos wordt aangeboden en langer verblijf beperkt de leerling in zijn ontwikkeling (ter beoordeling van de directeur van de school). 
  • De leerling vraagt een onevenredige mate aan begeleiding en/of middelen. De inzet hiervan gaat ten koste van de overige leerlingen (ter beoordeling van de directeur van de school).
Verwijderingsbeleid, klik hier...

02. Wie we zijn

Het Lyceum Vos is een openbare middelbare school voor havo, vwo en tto, waar we met een open en nieuwsgierige houding leren van en met elkaar. 

Binnen een veilige, krachtige leeromgeving ontwikkelen leerlingen een stevige basis van kennis en vaardigheden en ontdekken ze hun eigen pad richting de toekomst. 

Leerlingen van Het Lyceum Vos groeien uit tot zelfstandige, zelfbewuste en zelfverzekerde wereldburgers, die met vertrouwen hun plek in de wereld vinden.

Pagina 1 van 4Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  Volgende   Laatste