TitelDatumPopulariteitActiefReacties

06. Begeleiding/zorg

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen. Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Nieuw Waterweg Noord. 
 
Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...   

Ondersteuningsprofiel  

In het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  Het ondersteuningsprofiel is tot stand gekomen met medewerking van medewerkers en leerlingen. 

 

Hoe zijn leerlingen betrokken? 

De leerlingenraad heeft de directie advies gegeven over verbeteringen, vanuit input van hun achterban. Zo hebben de leerlingen aangegeven dat zij graag willen weten bij wie ze waarvoor terecht kunnen. Dat is nu nog onvoldoende duidelijk. De leerlingenraad heeft het advies gegeven hiervoor een schema te maken. Zo weten de leerlingen straks bij wie ze terecht kunnen voor bijvoorbeeld counseling,  discriminatie, pesten etc. De poster wordt aan het begin van schooljaar 2025-2026 gemaakt welke binnen de school zichtbaar wordt. 

Een ander advies is twee coaches per leerling in de plaats van een coach voor het leerproces en de mentor voor het sociaal-emotioneel welbevinden. Dit advies gaan we niet op deze manier opvolgen. Wel zal er wel meer duidelijk voor de coaches en de mentoren komen hoe om te gaan met de wens van leerlingen om met de coach ook het sociaal welbevinden te bespreken, waarbij het leerproces leidend blijft. De signalen die de coach van de leerling ontvangt, kunnen dan bij door juiste mensen binnen de organisatie opgepakt worden.  

Alle leerlingen hebben een korte vragenlijst over hun mening over ons ondersteuningsaanbod ingevuld. De resultaten van deze enquête hebben we meegenomen in de opzet van ons ondersteuningsprofiel. 

In het schooljaar 2024-2025 is er ook via Unicef een "tot je recht” poll uitgezet. Deze poll gaat over kwaliteit van onderwijs en welzijn van de leerling. De uitkomst hebben leerlingen van de leerlingenraad aan de directie gepresenteerd. Tevens hebben zij oplossingen voorgedragen, waar de directie mee aan de slag gaat, passend bij ons schoolplan (pijler welzijn, gezondheid en relaties). De leerlingenraad heeft de directie onder andere geadviseerd om duidelijker te maken waarvoor en bij wie leerlingen kunnen aankloppen. We denken hierbij aan de rol van de leerlingcoördinator, de rol van de afdelingsleider, de rol van het meldpunt discriminatie etc. 

Jaarlijks wordt er op school een tevredenheidsonderzoek bij leerlingen en ouders/verzorgers gedaan. De resultaten hiervan worden door de kwaliteitscoördinator en het MT geanalyseerd. Vervolgens worden er met het team speerpunten bepaald en acties uitgezet. In het schooljaar 2025-2026 zullen de verschillende pijlers de resultaten meenemen in het uitzetten van hun acties bij de diverse ambities. 

Ondersteuningsaanbod 

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.   
 Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders/verzorgers en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos is te vinden op de website.   

Klik hier voor het ondersteuningsplan.

Samenwerkingsverband  

Onze school valt onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg. 

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, ervaart pestgedrag of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit beeld laat zien.
Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders/verzorgers of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en coaches die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

Jeugdprofessional op school (JOS)

Aan Het Lyceum Vos is een jeugdprofessional verbonden. Zij is in dienst bij Mevis en onderdeel van het wijkteam. Ouders/verzorgers moeten hiervoor altijd toestemming geven.

Wat doet een jeugdprofessional op school?

Een vraag over opvoeden of opgroeien? De jeugdprofessional op school denkt en kijkt graag mee. Bijvoorbeeld over onderwerpen als:

  •  Pesten
  • Angst
  • Echtscheiding
  • Vriendschappen
  • Zelfvertrouwen
  • Concentratie
  • Rouw
  • Gamen

De jeugdprofessional voert gesprekken met ouders/verzorgers en/of kinderen, alleen of samen met school. Er wordt besproken wat het beste bij de vraag past. Soms is een aantal afspraken of oefeningen voldoende. Als er meer nodig is, wordt er gekeken naar een passend vervolg. De gesprekken zijn vertrouwelijk. Aanmeldingen lopen in principe via de ondersteuningscoördinator.

Ouders/verzorgers kunnen ook direct contact opnemen met de jeugdprofessional.

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor advies vanuit de docent, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen: 

Leerlingen met leerproblemen kunnen steunles krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht;

De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie

Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial  puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Mevrouw Verhoeven onze dyslexiecoach.

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie

Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hieraan vast.

05. Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)

Aan de school is een jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Vlaardingen verbonden. De jeugdverpleegkundige organiseert iedere maand een inloopspreekuur. Daarnaast ziet hij/zij uw kind een aantal keer in klas 1 en in het jaar voor eindexamen op school. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het afnemen van een (digitale) vragenlijst in de klas. 

Klas 2

In het tweede schooljaar heeft uw kind met de jeugdverpleegkundige een gesprek op school. Samen praten zij over hoe het met uw kind gaat. Tijdens dit gesprek kan uw kind vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ontwikkeling. Voordat het gesprek plaatsvindt komt de jeugdverpleegkundige in de klas langs om twee vragenlijsten in te laten vullen. De antwoorden worden in het gesprek gebruikt. Ook vraagt hij/zij aan de mentor hoe het met uw kind gaat. De gesprekken en vragenlijsten worden altijd vertrouwelijk behandeld.

Jaar voor het eindexamen 

In klas 4 vullen zij een digitale gezondheidsvragenlijst in.  De vragenlijst bestaat uit vragen over de gezondheid en leefstijl. Na het invullen krijgen ze een persoonlijk gezondheidsprofiel te zien met de resultaten van de vragenlijst en handige tips. Aan de hand van de resultaten of als zij het zelf willen, nodigt de jeugdverpleegkundige hen uit voor een gesprek. De gesprekken en digitale gezondheidsvragenlijst worden altijd vertrouwelijk behandeld. 
 

Voor Overleg Team (VOT)

De jeugdverpleegkundige neemt sporadisch deel aan de overleggen van het (VOT) op school. Daar wordt de ontwikkeling besproken van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan zijn dat uw kind extra wordt uitgenodigd. Het is ook mogelijk dat uw kind zelf een gesprek bij de jeugdverpleegkundige aanvraagt en/of langsgaat tijdens het inloopspreekuur. 

Alles onder één dak! 

Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning. 

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen , om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken. 

Contact 

Het CJG Vlaardingen is elke werkdag tussen 8.30 uur -17.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen. 
T. 010-4608190. 

06.Decaan

De decaan neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
Naast de vakdocenten en de mentoren is de decaan één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders/verzorgers advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 

De decaan is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders/verzorgers als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de decaan goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl