Over Het Lyceum Vos
Visie op leren:
‘Slim groeien’ Ruimte bieden en denken in mogelijkheden We vinden dat al onze leerlingen de ruimte moeten krijgen om te leren, te groeien en zichzelf te ontwikkelen. We stemmen onze aanpak af op de leerdoelen van de leerling. Dat doen we door te denken in mogelijkheden en extra ondersteuning te geven aan wie dat nodig heeft. Zo blijft leren waardevol en passend. Motivatie, leerplezier en doorzettingsvermogen Motivatie en leerplezier ontstaan wanneer leerlingen uitgedaagd worden om iets nieuws te ontdekken en stap voor stap te groeien. Leerlingen leren dat het oké is om even vast te zitten, hulp te zoeken en door te zetten. Persoonlijke groei We leggen de nadruk op groeien in zelfkennis, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Leerlingen leren beter te begrijpen wat hun sterke en ontwikkelpunten zijn, wat hen helpt om steeds zelfstandiger te worden en zich goed voor te bereiden op de toekomst. Duidelijk inzicht in voortgang Met persoonlijke leerdoelen en een eigen coach wordt de groei van de leerling gemonitord en wordt het leerproces inzichtelijk en transparant.
Waar werken wij aan?
Krachtig, eigentijds onderwijs betekent voor ons:
- Je veilig en gezien voelen (relatie/welzijn)
- Een leeromgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten en leerlingen uitdaagt om tot leren te komen (didactiek/inrichting ruimte/lokaal)
- Groeien in kennis en toekomstgerichte vaardigheden (competentie)
- Elkaar respecteren, helpen en versterken (samenwerken)
- Kansen bieden, ruimte geven binnen duidelijke kaders (autonomie/vrijheid)
- Groeien in het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling (eigenaarschap en persoonlijk leiderschap)
Leerlingen werken aan 3 pijlers:
Basiskennis, vaardigheden en wereldburgerschap
‘Groei naar de toekomst en vind je plek in de wereld.’
Welzijn, gezondheid en relaties
‘Voel je goed, gezien en gehoord.’
Talent, mindset en groei
‘Ontdek je talent en volg jouw pad.’
Een sterk, deskundig team zien we als fundament om bovenstaande pijlers te realiseren voor de leerlingen.

In de praktijk betekend dit:
• je een vast basisrooster hebt;
• je daarnaast zelf inschrijfuren kiest die passen bij wat je nodig hebt:
• je een eigen coach hebt die elke week één op één met je overlegt;
• je per vak bepaalt of je dat op havo of vwo niveau volgt:
• je met je coach bepaalt voor welke vakken je extra hulp of juist meer uitdaging nodig heb
