TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

06. Laptopregeling

Op onze school bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op onze school moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

06. LOB-coördinator

De Loopbaan- en Oriëntatiebegeleiding (LOB) neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
 

Naast de vakdocenten en de mentoren is de LOB-coördinator één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 
 

De LOB-coördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de LOB-coördinator goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

06. LOB-coördinator

De Loopbaan- en Oriëntatiebegeleiding (LOB) neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
 

Naast de vakdocenten en de mentoren is de LOB-coördinator één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 
 

De LOB-coördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de LOB-coördinator goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

06. LOB-coördinator

De Loopbaan- en Oriëntatiebegeleiding (LOB) neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
 

Naast de vakdocenten en de mentoren is de LOB-coördinator één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 
 

De LOB-coördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de LOB-coördinator goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

06. LOB-coördinator

De Loopbaan- en Oriëntatiebegeleiding (LOB) neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
 

Naast de vakdocenten en de mentoren is de LOB-coördinator één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 
 

De LOB-coördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de LOB-coördinator goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

06. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is moet dit vooraf worden gemeld. Naast de telefonische melding moet ook een schriftelijke bevestiging van de ouders-verzorgers worden meegebracht. 

06. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is moet dit vooraf worden gemeld. Naast de telefonische melding moet ook een schriftelijke bevestiging van de ouders-verzorgers worden meegebracht. 

06. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is moet dit vooraf worden gemeld. Naast de telefonische melding moet ook een schriftelijke bevestiging van de ouders-verzorgers worden meegebracht. 

06. Procedure bij te laat komen

Een leerling die te laat is moet zich altijd melden bij de receptie. Hier krijgt de leerling een toegangsbriefje voor de les. De receptioniste registreert het te laat komen in het leerlingensysteem (Magister). De mentoren worden d.m.v. een weekoverzicht op de hoogte gehouden van de absentie.

Welke maatregelen worden er genomen als een leerling te laat komt?
  • 1e keer te laat: er volgt een waarschuwing zonder sanctie
  • 2e keer te laat: 1 x melden om 07.45 uur
  • 16
  • 3e keer te laat: 2 x melden om 07.45 uur
  • 4e keer te laat: 3 x melden om 07.45 uur, mentor, leerjaar coördinator, brief naar ouders met waarschuwing.
  • 5e keer te laat: 4 x melden om 07.45 uur, mentor, leerjaarcoördinator en ouders worden ingelicht.
  • 6e keer te laat: 5 x melden om 07.45 uur, mentor, leerjaarcoördinator, ouders worden per brief uitgenodigd voor preventief gesprek bij leerplicht.
  • Tussen 6 en 9 keer te laat komen komt een leerling op preventief gesprek bij de leerplichtambtenaar op school. Ouders ontvangen hier een brief over van school en hebben het recht om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Mocht er naast te laat komen ook sprake zijn van veel ziekteverzuim en ongeoorloofde uren dan wordt dit ook meegenomen in het gesprek. Je moet je blijven melden of er wordt overgegaan tot een vierkant rooster ( 07.45 uur tot 16.30 uur).
  • Bij 10 keer te laat komen is school wettelijk verplicht om dit te melden bij DUO. Ouders ontvangen van leerplicht een officiële waarschuwingsbrief. Je moet je blijven melden of er wordt overgegaan tot een vierkant rooster ( 07.45 uur tot 16.30 uur).
  • Bij 15 keer te laat komen wordt er door school wederom een DUO melding gedaan en worden ouders en leerlingen uitgenodigd voor een gesprek bij leerplicht. Vervolgens wordt de leerling doorgestuurd naar bureau HALT. Bij dit verzuim worden ook eventuele ongeoorloofde uren meegenomen. Hierdoor zou de HALT straf hoger uit kunnen vallen. Je moet je blijven melden of er wordt overgegaan tot een vierkant rooster ( 07.45 uur tot 16.30 uur).

06. Rapport

Drie maal per jaar wordt een rapport uitgereikt. De normering wordt op de website gepubliceerd. Bevordering vindt plaats op grond van de cijfers op het eindrapport, dat een gewogen gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde, waarbij ouders thuis via het Magister de resultaten van hun kind kunnen volgen.

06. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

07. De extra’s

De Sportklas 

In de Sportklas volgen de leerlingen naast de twee reguliere lessen Lichamelijke Opvoeding (L.O.) twee uur Sportoriëntatie. In het Sportoriëntatieprogramma maken de leerlingen kennis met voor hen vaak nieuwe takken van sport, zoals muurklimmen, snowboarden, kanoën en skaten. 

De leerlingen kunnen zich aanmelden tijdens de inschrijving. Wij verwachten van deze leerlingen voldoende motivatie, samenwerking en enthousiasme voor het sporten in het algemeen. De Sportklas is niet bedoeld voor topsporters, maar voor leerlingen die plezier beleven aan sport en bereid zijn zich hiervoor flink in te zetten. Van de leerlingen mag verwacht worden dat hij/zij actief meewerken aan de organisatie van buitenschoolse (sport)activiteiten en sportdagen. 
 

De Kunstklas 

De Kunstklas is bedoeld voor leerlingen die veel plezier beleven aan kunst en cultuur en zich daar graag actief voor willen inzetten. Naast de normale lessen volg je extra uren creatieve vorming. Drama, toneel, muziek, literatuur en fotografie komen aan bod. Excursies naar diverse tentoonstellingen en culturele evenementen zijn onderdeel van het programma.
 

De Scienceklas 

Leerlingen die willen onderzoeken, experimenteren, programmeren en ontwerpen kunnen kiezen voor de Scienceklas. In een kleine setting ontdekken de leerlingen meerdere aspecten van technologie.  

Aan de hierboven vermelde klassen zijn extra kosten verbonden, deze zijn te vinden in het hoofdstuk 'Financiën'. 

07. De Liftklas

De Liftklas is één tot twee jaar onderwijs voor leerlingen die aan het eind van groep 8 of De Internationale Vos nog een taalachterstand hebben. Door deze achterstand kunnen zij het voortgezet onderwijs nog niet volgen op het niveau dat haalbaar zou kunnen zijn, terwijl ze daar wel de capaciteiten, inzet en motivatie voor hebben. Door in de Liftklas vooral veel aandacht te besteden aan Nederlands en aan vaktaal in de reguliere vakken wordt bereikt dat de leerlingen een veel betere start maken in het VMBO, HAVO of VWO. Het doel is dat zijn in het derde leerjaar  kunnen doorstromen op een hoger niveau dan bij hun start in de Liftklas. De Liftklas wordt aangeboden voor leerlingen met tenminste een KBL-advies.

Binnen de Liftklassen worden extra lesuren Nederlands aangeboden. Er wordt bij alle reguliere vakken veel aandacht besteed aan woordenschatuitbreiding en het verwerven van leerstrategieën. Ook technisch lezen, leesstrategieën, spelling, spreken en schrijven van teksten zijn onderdeel van het programma.

De meeste leerlingen gaan na de Liftklas, bij voldoende capaciteit, naar een hoger niveau dan aanvankelijk werd geadviseerd. Met andere woorden: de Liftklas vergroot de kansen voor leerlingen op een succesvolle schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs, in de meeste gevallen zonder tijdverlies.

Het aanmelden

Leerlingen uit de regio Maassluis/Rozenburg/Schiedam en Vlaardingen kunnen aangemeld worden bij Liftklas. Leerlingen uit een andere regio kunnen een verzoek doen tot plaatsing. Aanmelding vindt plaats op advies van de basisschool of Steunpunt Onderwijs te Schiedam. Ouders kunnen hun kind ook rechtstreeks aanmelden.

07. Het rapport

In de onderbouw krijgen leerlingen twee maal per jaar een rapport uitgereikt. In de bovenbouw doen we dit vier maal per jaar. De normering wordt schriftelijk bij het eerste rapport in december aan de leerlingen mee gegeven en wordt op de website gepubliceerd. Bevordering vindt plaats op grond van de resultaten op het eindrapport, dat een gewogen gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde. Ouders kunnen thuis via een ouderaccount de actuele resultaten volgen via Magister.

07. Lestijden

 

Onderbouw:                Bovenbouw:   
 Les 1  08.15 - 09.00    Les 1 08.15 - 09.00
 Dagstart  09.00- 09.20        
 Les 2  09.20 - 10.05    Les 2  09.00 - 09.45
 Les 3  10.05 - 10.50    Les 3  09.45 - 10.30
 pauze   10.50 - 11.05 (20)    pauze   10.30 - 10.50 (20)
 Les 4  11.10 - 11.55     Les 4  10.50 - 11.35 
 Les 5  11.55 - 12.40    Les 5  11.35 - 12.20
 pauze:   12.40 - 13.00 (20)    pauze   12.20 - 12.40 (20)
 Les 6  13.00 - 13.45    Les 6  12.40 - 13.25
 Les 7  13.45 - 14.30    Les 7  13.25 - 14.10
 pauze   14.30 - 14.40 (10)    pauze   14.10 - 14.20 (10)
 Les 8   14.40 - 15.25    Les 8  14.20 - 15.05
       Les 9  15.05 - 15.50

 

 

 

Pagina 9 van 13Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Volgende   Laatste