TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

03. Onderwijsvisie

Er is aandacht voor de drie basisbehoeften van elke leerling. Hieronder verstaan wij:

Autonomie: Dit is zelfbeschikking, waarbij je in samenspraak met je docent of coach kunt bepalen wat je doet en hoe je het doet. Naast autonomie is er ook coherentie; het bij een groep willen horen en gezamenlijk afspraken maken over wat de groep doet.

Competentie: Het vertrouwen hebben dat je kunt wat je wilt en dat het nut heeft. Naast competentie kennen we coöperatie, wat inhoudt dat je erop vertrouwt dat je als deelnemer in een groep kunt deelnemen.

Relatie: Dit is het hebben van relaties, samenwerken met anderen en erbij horen. Naast relatie is er ook cohesie: het bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn. Dit geldt voor zowel leerlingen als personeel.

Wij dagen leerlingen uit waardoor zij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. De docent speelt in dit proces een belangrijke rol en wordt hierbij ondersteund door collega’s en interne en externe specialisten. Ook de ouders worden hierbij betrokken.

Een leerling voelt zich goed als het leren op school lekker verloopt. Een leerling wil zichzelf van nature ontwikkelen. In een veilige omgeving met een herkenbare structuur zal een leerling sneller naar een volgend niveau stijgen. Het ontwikkelen en leren beschouwen we als een natuurlijk proces waarin ruimte is voor de eigen inbreng van leerlingen. In dit proces komt de natuurlijke motivatie vrij om kennis, begrip en vaardigheden te vergroten. Dit is een interactief proces waarbij docent en leerling actief betrokken worden. Dit geeft zowel de docent als de leerling voldoening.

In het leerproces onderscheiden we drie aspecten, namelijk de onderwijsinhoud, de didactische werkvormen en de organisatie. Hierbij streven we naar de juiste verhouding tussen het bieden van houvast en het uitdagen van de leerlingen zodat zij (in hun eigen zone) hun talenten zelfstandig kunnen ontwikkelen.

Tijdens dit proces vindt er interactie plaats tussen de docenten en de leerlingen in een gevarieerde onderwijsomgeving met een flexibel aanbod van (digitale) leermiddelen. We vinden het belangrijk dat werkvormen prikkelen en leerlingen uitdagen om zelf nieuwe situaties, materialen, werkwijzen en betekenissen te gaan verkennen en deze toe te passen in nieuwe situaties. In een effectieve schoolorganisatie ondersteunen we de docenten en leerlingen door een duidelijke structuur te bieden met heldere afspraken. Het onderwijs wordt continu aangepast om het te laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de eisen die de huidige en toekomstige maatschappij stelt.

03. Onderwijsvisie

Er is aandacht voor de drie basisbehoeften van elke leerling. Hieronder verstaan wij:

Autonomie: Dit is zelfbeschikking, waarbij je in samenspraak met je docent of coach kunt bepalen wat je doet en hoe je het doet. Naast autonomie is er ook coherentie; het bij een groep willen horen en gezamenlijk afspraken maken over wat de groep doet.

Competentie: Het vertrouwen hebben dat je kunt wat je wilt en dat het nut heeft. Naast competentie kennen we coöperatie, wat inhoudt dat je erop vertrouwt dat je als deelnemer in een groep kunt deelnemen.

Relatie: Dit is het hebben van relaties, samenwerken met anderen en erbij horen. Naast relatie is er ook cohesie: het bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn. Dit geldt voor zowel leerlingen als personeel.

Wij dagen leerlingen uit waardoor zij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. De docent speelt in dit proces een belangrijke rol en wordt hierbij ondersteund door collega’s en interne en externe specialisten. Ook de ouders worden hierbij betrokken.

Een leerling voelt zich goed als het leren op school lekker verloopt. Een leerling wil zichzelf van nature ontwikkelen. In een veilige omgeving met een herkenbare structuur zal een leerling sneller naar een volgend niveau stijgen. Het ontwikkelen en leren beschouwen we als een natuurlijk proces waarin ruimte is voor de eigen inbreng van leerlingen. In dit proces komt de natuurlijke motivatie vrij om kennis, begrip en vaardigheden te vergroten. Dit is een interactief proces waarbij docent en leerling actief betrokken worden. Dit geeft zowel de docent als de leerling voldoening.

In het leerproces onderscheiden we drie aspecten, namelijk de onderwijsinhoud, de didactische werkvormen en de organisatie. Hierbij streven we naar de juiste verhouding tussen het bieden van houvast en het uitdagen van de leerlingen zodat zij (in hun eigen zone) hun talenten zelfstandig kunnen ontwikkelen.

Tijdens dit proces vindt er interactie plaats tussen de docenten en de leerlingen in een gevarieerde onderwijsomgeving met een flexibel aanbod van (digitale) leermiddelen. We vinden het belangrijk dat werkvormen prikkelen en leerlingen uitdagen om zelf nieuwe situaties, materialen, werkwijzen en betekenissen te gaan verkennen en deze toe te passen in nieuwe situaties. In een effectieve schoolorganisatie ondersteunen we de docenten en leerlingen door een duidelijke structuur te bieden met heldere afspraken. Het onderwijs wordt continu aangepast om het te laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de eisen die de huidige en toekomstige maatschappij stelt.

03. Onderwijsvisie

Bij De Mavo Vos is onderwijs meer dan kennisoverdracht. We combineren leerstof met persoonlijke begeleiding, differentiatie, coaching en ouderbetrokkenheid om elk talent te ondersteunen. Onze lessen bevorderen groei in kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. We stimuleren zelfstandigheid, motivatie en eigenaarschap. We kiezen voor maatwerk en een sterke samenwerking tussen leerlingen, docenten en ouders. Zo creëren we een veilige, creatieve leeromgeving waar iedereen zich welkom voelt. Duidelijke communicatie, structuur en onderlinge betrokkenheid zorgen voor een stabiele en prettige school voor zowel leerlingen als medewerkers. 

03. Ongevallenverzekering

De school heeft voor de leerlingen een collectieve ongevallen- en reisverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt het risico van ongevallen op school en het schoolterrein, de periode tijdens stages, door de school georganiseerde activiteiten buiten de school zoals excursies, schoolkamp e.d. 

Ook kunnen de kosten voor een geneeskundige behandeling als gevolg van een ongeval door deze verzekering worden gedekt zover de kosten niet, of niet voldoende via de ouders/verzorgers zijn verzekerd. 

Verder biedt deze verzekering ook dekking bij overlijden, blijvende invaliditeit of vergoeding voor gezinszorg na ziekenhuisopname ten gevolge van een ongeval. Uitkeringen in deze gevallen kennen een maximaal bedrag. Hiervoor geldt dat het ongeval is geschied tijdens de reis van en naar de school of door de school georganiseerde activiteit. 

De reisverzekering is van kracht tijdens alle school- en groepsreizen, stages, excursies en uitstapjes in schoolverband (ook in het buitenland) mits en zolang de leerlingen onder toezicht staan van de door school aangewezen personen. 

03. Visie op onderwijs

We gaan en staan voor onderwijs dat aansluit bij de talenten, interesses en leer-strategieën van iedere leerling. We dagen hen uit om in beweging te komen, hun eigen pad te ontdekken en te volgen. Samen zorgen we ervoor dat leren hen motiveert, inzicht en richting geeft aan hun toekomst. 

Krachtig, eigentijds onderwijs betekent voor ons: 
  • Je veilig en gezien voelen (relatie/welzijn) 
  • Een leeromgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten en leerlingen uitdaagt om tot leren te komen 
  • Groeien in kennis en toekomstgerichte vaardigheden (competentie) 
  • Elkaar respecteren, helpen en versterken (samenwerken) 
  • Kansen bieden, ruimte geven binnen duidelijke kaders (autonomie/vrijheid) 
  • Groeien in het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling (eigenaarschap en persoonlijk leiderschap 

 

03. Waar we voor gaan

 

‘Samen Slim groeien!’ 

Slim groeien: 
‘Slim groeien’ betekent dat we samen met de leerlingen kijken wat er nodig is om verder te komen. We ontdekken hun leerstrategie en helpen die verder te ontwikkelen, zodat ze slim groeien op een manier die bij hen past. 

Trots zijn: 
We zorgen ervoor dat leerlingen zich veilig en gezien voelen. Iedereen is anders en heeft unieke talenten. Daar mag je trots op zijn. Leerlingen groeien als persoon, kennen hun talenten en weten wat ze kunnen betekenen voor anderen 

Nieuwsgierig blijven: 
Wie nieuwsgierig is, blijft leren. Daarom stimuleren we leerlingen om verder te kijken, vragen te stellen en leergierig te zijn. Zo blijven ze zichzelf verwonderen en raken ze nooit uitgeleerd 

04. De leerroute

Op De Internationale Vos doorlopen de leerlingen drie fases, namelijk:

In de eerste fase start een leerling in een Analyse Groep voor de duur van maximaal 6 tot 8 weken. In deze groep worden basisvaardigheden aangeleerd en testen afgenomen (onder andere het Intake Instrument ISK van Bureau ICE) om het start- en streefniveau van de leerling te bepalen.

In fase twee gaat een leerling naar een groep waarin gewerkt wordt naar een A1-niveau of A2-niveau op het gebied van Nederlands.

Afhankelijk van het streefniveau van de leerling vervolgt de leerling in fase drie zijn/haar route in een uitstroomgroep. Er zijn groepen gericht op uitstroom naar praktijkonderwijs, naar voortgezet onderwijs klas 1, voortgezet onderwijs klas 2 of 3 en naar mbo.

Alfabetiseringsgroepen
In deze groepen worden de onderdelen lezen en schrijven aangeleerd en getoetst. Deze onderdelen worden in een voortgangsverslag bijgehouden. Als een leerling gealfabetiseerd is, kan hij doorstromen naar een reguliere onderwijsgroep.

De doorstroomfase: reguliere onderwijsgroepen
Na de analyse en/of de alfabetiseringsfase wordt samen met de leerling bekeken welke vervolgmogelijkheden er zijn en welke weg de leerling zou willen/kunnen volgen.

Gaat de leerling na De Internationale Vos verder naar een reguliere school voor voortgezet onderwijs of naar een andere onderwijs vorm, dan stroomt hij door in de diverse reguliere onderwijs groepen (praktijkonderwijs, VO1, VO2 of mbo). Het streefdoel voor een leerling die gaat doorstromen ligt tussen op naar A2 en B1. Wij maken hierbij gebruik van de leerlijnen die zijn opgesteld door LOWAN/ITTA.

Is de leerling 15 jaar of ouder, dan kan hij geplaatst worden in een van de
MBO-groepen. In deze groepen wordt, naast de reguliere lessen, aan de competenties van de leerling gewerkt. Het streefdoel voor een leerling die gaat doorstromen ligt tussen A2 en B2. Wij maken hierbij gebruik van de leerlijnen die zijn opgesteld door LOWAN/ITTA en voor de mbo-combi-klas ook van de afspraken die zijn gemaakt met de ontvangende mbo-school. Leerlingen van de mbo-combi klas krijgen 2 dagen per week op het Albeda Entree College. Voor leerlingen die het gewenste niveau behalen is het ook mogelijk door te stromen naar klas 3 of 4 van het regulier Voortgezet Onderwijs.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Mavo Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuwsitems te vinden op de website en onze social-media kanalen. 

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Laptopregeling

Op onze school bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op onze school moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 15,83 per maand omdat school € 150 bijdraagt vanuit een subsidie kansengelijkheid. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

Pagina 6 van 13Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste