BRON: Vlaardingen24.nl
VLAARDINGEN - Een leuke verrassing voor de derdeklassers van Het College Vos dinsdagochtend. In de school aan de Claudius Civilisstraat stond niemand minder dan Robot Robin op hen te wachten. De leerlingen kregen les in robotica, de inzet van robots voor allerlei maatschappelijke en professionele taken. Op Het College Vos ging het om een robot die specifiek kan worden ingezet om eenvoudige zorgtaken uit te voeren. Niet alleen de leerlingen zorg en welzijn mochten met de robot aan de slag maar ook - vanuit weer een andere invalshoek - de leerlingen techniek.
De lessen met Robin werden verzorgd door twee medewerkers van het bedrijf Edumeijsch. Zij begeleidden de leerlingen in het proces van denken over wat de robot allemaal zou kunnen. In groepjes maakten zij een plan om de robot een aantal dingen te laten doen en zeggen waarna ze deze taken zelf met een speciale app konden invoeren. Daarna konden ze zelf aanschouwen of Robin alles deed dat ze hem hadden willen laten doen.
Deze robot wordt momenteel steeds vaker in de zorg en in ziekenhuizen ingezet. Hij kan verschillende ondersteunende taken op zich nemen. Hij kan
communiceren, dansen, spelletjes spelen, voorlezen, de animatie aanvullen en bewegingsoefeningen doen. De leerlingen lieten hem een woensdag emoties tonen, bewegingsinstructies geven en zelfs uitleggen hoe en in welke volgorde iemand zich moet aankleden.
De jongens van de techniek mochten daarna ook kennismaken met Robin de Robot. ,,Zij kijken met heel andere ogen naar de robot'', legt docent Ben Henderson uit. ,,Programmeren wordt steeds belangrijker, in het werk maar natuurlijk ook in onze opleiding. En dat is dus ook het deel dat interessant wordt voor de leerlingen techniek van Het College Vos.''
Daarbij zoeken de techneuten nadrukkelijk de samenwerking met de afdeling Zorg en Welzijn. ,,We moeten natuurlijk eerst goed snappen wat zo'n robot moet kunnen en waarom. Pas dan kun je gaan bedenken hoe dat qua programmeren dan in elkaar moet zitten', aldus Henderson. ,,Het heeft natuurlijk niet veel zin om technisch knappe dingen te maken waar vervolgens niemand concreet iets aan heeft.''
Hoe dan ook was het voor de leerlingen en leuke en leerzame bijdrage aan hun reguliere lessen.