TitelDatumPopulariteitActiefReacties

De Mavo Vos

01. Contact met ouders

Het contact dat De Mavo Vos met de ouders heeft, verloopt vaak via alle geledingen binnen de school. De wijze van contact verloopt incidenteel en informeel en geschiedt zowel mondeling als schriftelijk (voornamelijk per e-mail). Daarnaast bestaan er formele en gestructureerde contacten: individuele contacten met de mentor, leerlingcoördinator, LOB-coördinator of afdelingsleider. De mentor heeft gedurende het schooljaar contact met de ouders over de vorderingen en het gedrag van de leerlingen. Ook in het tweede leerjaar en hoger is dit het geval.  

Ouders dienen wijzigingen in adressering, telefoonnummer en e-mailadres zo spoedig mogelijk door te geven aan de (leerling)administratie onder vermelding van de naam en de klas van de betreffende leerling. Om vanuit school, indien nodig, snel contact op te kunnen nemen met ouders/verzorgers is het noodzakelijk dat de emailadressen en telefoonnummers juist in Magister staan.  

Voorafgaand aan plaatsing in het eerste leerjaar voeren de afdelingsleiders met alle leerlingen en hun ouders overleg over de plaatsing in een afdeling naar aanleiding van het advies van de basisschoo

01. Het bestuur

Onze school is onderdeel van Stichting Openbare Scholengroep Vlaardingen Schiedam (OSVS). Het bestuur van de OSVS fungeert als het bevoegd gezag.

Hieronder vallen de volgende scholen:

  • Het Lyceum Vos
  • De Mavo Vos
  • Het College Vos
  • De Internationale Vos
  • Stedelijk Gymnasium Schiedam
  • Lyceum Schravenlant
  • Mavo Schravenlant XL
  • ProNovaCollege

Mevrouw drs. J. Bevaart is het College van Bestuur van de stichting.

Correspondentie:
Mevrouw drs. J. Bevaart
Burgemeester van Lierplein 59 (4e etage)
3134 ZB  Vlaardingen

De Raad van Toezicht is het orgaan binnen de stichting, dat onafhankelijk toezicht houdt op het beleid van bestuur. De Raad van Toezicht bestaat uit: 

  • De heer R.G. Beek, voorzitter
  • Mevrouw drs. M.J. Adelmund - Hannewijk, vice-voorzitter/secretaris
  • Mevrouw A.M.B. Coenen - Steenbergen MA(Ed), lid
  • Mevrouw ir. I.M. Vos, lid
  • Mevrouw ir. J.M.F. de Beer, lid

01. Het toelatingsbeleid

Het toelatingsbeleid geldt voor alle vormen van onderwijs op school. De Mavo Vos heeft bij het aannemen van leerlingen te maken met: onder-instroom (van het primair onderwijs), zij-instroom (vanuit een andere school voor VO) en doorstroom (vanuit een andere afdeling binnen de school).  In het document toelatingsbeleid staat meer informatie.

Toelatingssbeleid, klik hier...

Verwijderingsbeleid

Onder verwijderingsbeleid wordt verstaan het geheel aan regels en redenen op basis waarvan besloten kan worden om een leerling tijdelijk of definitief te verwijderen en de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan dit beleid. Het betreft hier leerlingen die onder de Leerplichtwet vallen (art. 3 Leerplichtwet). Het is zeer wel mogelijk om, een leerling die niet meer onder de Leerplichtwet valt, na zorgvuldige overwegingen van de school te verwijderen. 

Redenen voor verwijdering: 

  • De leerling is niet geschikt voor het volgen van één van de vormen van voortgezet onderwijs die door De Mavo Vos wordt aangeboden en langer verblijf beperkt de leerling in zijn ontwikkeling.  
  • De leerling vraagt een onevenredige mate aan begeleiding en/of middelen. De inzet hiervan gaat ten koste van de overige leerlingen . 

​Verwijderingsbeleid, klik hier...

01. Onderwijs op De Mavo Vos

Ons onderwijs wordt gegeven op kbl/mavo en mavo-niveau. In de onderbouw kenmerkt het onderwijs zich door het gebruik van een eigen laptop en het aanleren van de benodigde ICT-vaardigheden. De vaardigheden worden toegepast in de vakken Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, mens en natuur  en het Techmakers projectonderwijs Leerlingen werken in een kleine en veilige setting waarbij docenten hun eigen vak verzorgen. Hierdoor ontstaat een sterke binding tussen docent en leerling.   

We werken met activerende werkvormen, die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen, waarbij we leerlingen structuur bieden en uitdagen zich persoonlijk te ontwikkelen. We gaan uit van de passie, talenten en interesse van de leerling en leren onze leerlingen zichzelf doelen te stellen. Leerlingen krijgen een actief aandeel in de wat/hoe keuze bij het vormgeven van hun onderwijs. Leerlingen ontwikkelen “21st Century Skills”, zodat ze voorbereid zijn op de technologie van de toekomst.   
 
De leerlingen kiezen aan het eind van het tweede jaar een breed vakkenpakket. Dit bestaat uit 8 vakken. Vanaf het vierde leerjaar krijgen zij les in zeven examenvakken, waaronder het praktijkgerichte examenprogramma Dienstverlening & Producten. Binnen het eindexamenprogramma wordt een keuze gemaakt voor economie, zorg & welzijn, landbouw of techniek. Er wordt gewerkt aan levensechte projecten, samen met het mbo en het bedrijfsleven. Tezamen vormt dit een ‘TL-Plusprogramma’.   

De kennis en vaardigheden van het “praktijkgerichte vak komen goed van pas en maken de overstap naar het mbo eenvoudiger. Met het TL-plus diploma op zak kan de leerling doorstromen naar het vierde leerjaar van de havo.  

Basisvaardigheden 
Ter versterking van de basisvaardigheden is er op school extra aandacht voor ICT-vaardigheden, burgerschap, taalvaardigheid en rekenen. Op onze lessentabel staan hier uren voor ingeroosterd.  

Maatwerk  
Tijdens coachuren gaan de leerlingen in gesprek met hun coach/mentor over onder andere de keuzes die ze maken tijdens KeuzeWerkTijd en de vraag wat ze willen leren.    

Talentontwikkeling  
De Mavo Vos blinkt uit in het begeleiden van leerlingen op het gebied van Loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB). Hiermee beginnen wij al in het eerste leerjaar. 

Tijdens de Talentweek en projecten worden de zeven werelden van de technologie verkend, zodat leerlingen een beeld krijgen wat hierin allemaal te doen is. Middels deze Talentweek, projecten en diverse (buitenschoolse) activiteiten leren leerlingen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen, zodat zij een gedegen keuze kunnen maken voor een vervolgopleiding. Deze activiteiten bestaan onder andere uit speeddates met beroepsbeoefenaars, gastlessen, excursies, stages bij bedrijven of instellingen en proefstuderen op het mbo.. Daarbij zijn allerlei zeer waardevolle vaardigheden aangeleerd, zoals onderzoeken, samenwerken, presenteren en ICT-vaardigheden. Wij horen dan ook regelmatig vanuit het vervolgonderwijs terug dat onze leerlingen hiermee een grote voorsprong hebben op leerlingen van andere scholen.   
 
Stage leerjaar 3 
De Mavo Vos kiest ervoor de leerlingen op stage te laten gaan, omdat het een belangrijke meerwaarde biedt. Leerlingen leren ook buiten de school en komen in aanraking met mogelijkheden, die zij anders minder snel ontdekken. Kennis maken met én een onbetaalde bijdrage leveren aan de maatschappij leidt tot goed burgerschap. Kortom, jezelf ontwikkelen, je oriënteren op de maatschappij en eens iets leren buiten de schoolbanken op onbaatzuchtige wijze. Voor onze leerlingen bedraagt de stage in totaal 30 uur.  

Aansluiting vervolgonderwijs  
Met het mbo vindt regelmatig overleg plaats om de opleidingenen van het vmbo naar het mbo zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. De leerlingen worden begeleid in het maken van een juiste keuze voor hun toekomst. Er is een intensieve samenwerking met de omliggende mbo’s. Docenten van deze onderwijsinstellingen nemen deel aan kennismakingsprogramma’s met onze docenten.   

Dit heeft als doelstelling de overstap van vmbo naar mbo te vereenvoudigen. Mavoleerlingen maken ook zeer regelmatig kennis met diverse bedrijven en sectoren binnen de mbo’s door korte stages, uitwisselingen, proefstuderen, gastlessen en bezoeken.  

01. Passend onderwijs

Binnen De Mavo Vos wordt gewerkt met een zorgstructuur. Deze staat afgebeeld op de visual. Alle leerlingen van De Mavo Vos krijgen de basisondersteuning aangeboden. Hierbij kan gedacht worden aan het contact met de mentor / coach, het aanleren van leerstrategieën, de ondersteuning bij de dagelijkse gang van zaken, maar ook het aanbieden van diverse trainingen zoals faalangstreductietraining en sociale vaardigheidstraining.  Wanneer sprake is van vermoedens  van dyslexie kan een vooronderzoek op school worden afgenomen.   

Voor sommige leerlingen zal de basisondersteuning niet afdoende zijn. Er kan dan gekozen worden om gesprekken met het ondersteuningsteam te laten plaatsvinden waarbij een hulpvraag vanuit de leerling centraal staat. Elke zes weken komt het team, samen met leerling, ouders en mentor bij elkaar om de hulpvraag en de vorderingen te bespreken.  

Ook bestaat de mogelijkheid tot het opstellen van een onderwijsperspectiefplan. In dit plan staan doelen beschreven waaraan gewerkt wordt gedurende een schooljaar met behulp van een coach. Deze doelen dragen bij aan een optimale ontwikkeling van de leerling.  

Vanaf 1 augustus 2025 geldt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs. Een belangrijk onderdeel hiervan is het hoorrecht voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dit houdt in dat de leerlingen met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) het recht hebben om mee te praten over hoe het onderwijs en de ondersteuning voor hen wordt vormgegeven. Hierbij kan gedacht worden aan het bieden  van een passende ondersteuning om daarmee zorg te dragen dat een leerling volledig tot zijn recht komt. 

Binnen De Mavo Vos is op verschillende manieren informatie opgehaald bij onze leerlingen over de aangeboden extra ondersteuning.  Er is een presentatie gegeven aan de leerlingenraad waarna gevraagd is naar de mening van leerlingen over ons aanbod. Daarnaast zijn de leerlingtevredenheidsonderzoeken geanalyseerd en zijn leerlingen met een OPP gevraagd naar   ervaringen met de geboden zorg.  Met ingang van het schooljaar 2025-2026 wordt bij de evaluaties van het OPP stilgestaan hoe de leerlingen denken over de geboden zorg en/of zij hierin veranderingen willen zien.  

Uit de opgehaalde informatie komt naar voren dat de leerlingen tevreden zijn over de geboden zorg. Ook ten opzichte van de landelijke benchmark is er weinig verschil. Dit neemt niet weg dat ook in de komende jaren de geboden ondersteuning gemonitord zal blijven worden en indien nodig aanpassingen plaats zullen vinden.  

Mochten er vragen zijn over de zorgstructuur binnen De Mavo Vos, dan is het natuurlijk altijd mogelijk contact op te nemen met de ondersteuningscoördinator.  

Samenwerkingsverband  
Wij vallen onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg. 

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de meeste schoolkosten voor haar rekening. Om deze kosten te kunnen betalen vraagt de school de ouders/verzorgers een bijdrage. Het is echter wel zo dat dit een vrijwillige bijdrage is. Ouders hoeven niet te betalen maar mógen betalen.

Hoe gaat de betaling in zijn werk? 

In de maand september wordt voor de jaarlijkse schoolkosten vanuit het digitale ouderportaal (Wis-Collect) een mail gestuurd naar elke ouder en verzorger die in de schooladministratie (Magister) staat. In deze mail staat een link naar de persoonlijke pagina van de leerling. Op deze pagina staan de schoolkosten per activiteit vermeld. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden voor de betalingswijze en de termijnen. De contributie voor de oudervereniging wordt in de rekening meegenomen.
 

De (vrijwillige) kosten voor de diverse (meestal) buitenlandse reizen waarop ingeschreven kan worden, gaan eveneens via het digitale ouderportaal. Het tijdstip van de rekening is afhankelijk van de periode van de reis.

De informatie is ook na te lezen op de website van de rijksoverheid...

Wat betaalt de school?

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die door de schoolleiding voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken. Hier ontvangt u geen rekening voor.

Wat betalen de ouders?

De kosten voor persoonsgebonden materialen zoals de kosten van gymkleding of materialen, die meerdere jaren (of door meerdere kinderen in een gezin) gebruikt kunnen worden zoals woordenboeken, atlassen, rekenmachines en veiligheidskleding bij een bepaalde opleiding. Voor de extra lessen sportklas, kunstklas en scienceklas worden ook kosten aan de ouders in rekening gebracht.

Wat zijn de overige vrijwillige schoolkosten?

Naast het behalen van een diploma vinden wij het belangrijk om de talenten en (sociale) vaardigheden van onze leerlingen zoveel mogelijk te ontwikkelen. Naast het reguliere lesprogramma organiseren wij o.a. excursies, introductiekamp, schoolreisjes, Kerstviering, projectweken en gastlessen. Juist deze activiteiten maakt het dat onze leerlingen met nog meer plezier naar school gaan.

 

01. Voorwoord

De Mavo Vos is een relatief kleine school met iets minder dan vierhonderd leerlingen. Op onze school heerst wederzijds respect tussen docenten en leerlingen, ongeacht hun geloof of afkomst. Door onze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen persoonlijk bij naam. 

Onze kernwaarden zijn: Veiligheid, verbindend, gelijkwaardig, professioneel en toekomstgericht. 

Veiligheid
Wij zorgen ervoor dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Leerlingen en medewerkers voelen zich veilig om zich uit te spreken, zichzelf te zijn en fouten te maken. Respect, vertrouwen en duidelijke afspraken zorgen ervoor dat iedereen met plezier kan leren en (samen)werken.  

Verbindend
Wij bouwen aan sterke relaties tussen leerlingen, docenten en ouders door heldere communicatie, openheid en betrokkenheid. Eerlijke en opbouwende feedback geven, informatie delen en in contact komen en blijven met elkaar zijn essentieel voor een positieve schoolcultuur.  

Gelijkwaardig
Wij geloven in kansengelijkheid en bieden alle leerlingen de ondersteuning die zij nodig hebben om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Iedereen kan zichzelf zijn, maar niet ten koste van de ander. We hebben respect voor elkaar, ongeacht geloof, afkomst of rol.  

Professioneel
Wij staan voor vakbekwaamheid, deskundigheid en betrokkenheid. Onze docenten werken samen aan de beste begeleiding en blijven zich ontwikkelen om kwalitatief en actueel onderwijs te bieden. Heldere communicatie en een gestructureerde aanpak zorgen voor een effectieve en prettige leer- en werkomgeving.  

Toekomstgericht
Wij bereiden onze leerlingen niet alleen voor op hun examens, maar ook op een succesvolle toekomst. Door zelfstandigheid, studievaardigheden en zelfvertrouwen te stimuleren, bieden we handvatten om hun verdere ontwikkeling vorm te geven. Daarnaast zorgen we met elkaar voor een stabiele en goed georganiseerde school, zodat zowel onze leerlingen als medewerkers zich optimaal kunnen ontplooien.

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en contactdocenten die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

Jeugdprofessional op school (JOS) 
De school kan een Jeugdprofessional op school (JOS) inschakelen. De JOS is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.   

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling en ouder(s)  om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist  in samenspraak met de ondersteuningscoördinator een passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school.  

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.   

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. Bij deze gesprekken is de aanwezigheid van de leerling zeer gewenst. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, LOB-coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen.

Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd.  

02. De onderbouw

In de lessituatie gaat het niet alleen over vakinhoud en didactiek, maar ook over welbevinden en teamvorming. Er ligt een nadruk op vaardigheden: sociaal communicatieve vaardigheden, leervaardigheden en vakinhoudelijke vaardigheden zonder echter de inhoud uit het oog te verliezen. We zoeken naar een balans tussen aanbodgestuurd en vraaggestuurd onderwijs. We bieden leerlingen aan zelf keuzes te maken over wat zij willen leren en hoe zij dit gaan doen, dit uiteraard onder begeleiding van hun coaches. Zelf verantwoordelijkheid krijgen, betekent daarbij ook verantwoording afleggen over het schoolwerk en de gemaakte keuzes.  

In de klassen worden de verplichte vakken gegeven en de leerlingen krijgen op minimaal kbl/mavo en mavo-niveau de leerstof aangeboden.  

De bevordering naar het volgende leerjaar gebeurt aan de hand van de bevorderingsregels die op de website staan vermeld.

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie
  • IT

02. Hulp bij schoolkosten

Onderwijs op een school voor voortgezet onderwijs brengt voor de ouders/verzorgers kosten met zich mee. Kosten voor leermiddelen zoals een rekenmachine, schoolkamp, sportkleding of buitenlandse reis zijn niet voor elke ouder/verzorger op te brengen. Toch mogen beperkte financiële middelen thuis geen belemmering vormen voor een leerling om deel te nemen aan onderwijsactiviteiten. Ieder kind heeft namelijk recht op hetzelfde onderwijs.

Hulp bij Schoolkosten
www.hulpbijschoolkosten.nl
Deze website geeft u inzicht in welke organisaties u kunnen ondersteunen.  

Stichting Leergeld Zuid-Holland Midden
www.elkkinddoetmee.nl
Stichting Leergeld richt zich op schoolgaande kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen. Ouders / verzorgers met een laag inkomen kunnen hier een aanvraag doen op materiele voorzieningen die niet of slechts gedeeltelijk door andere regelingen worden vergoed. De regeling geldt voor kinderen tot en met 17 jaar. De stichting probeert sociale uitsluiting te voorkomen door kinderen mee te laten doen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.  

Jeugdfonds Sport & Cultuur
www.jeugdfondssportencultuur.nl
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt de kans aan kinderen en jongeren van families met beperkte financiële middelen om deel te nemen aan diverse sportieve activiteiten en creatieve bezigheden, zoals een voetbaltraining of muziekles. Het Jeugdfonds neemt de verantwoordelijkheid voor de contributie/lesgeld en in bepaalde situaties voor benodigdheden zoals sportkleding e.d. 

Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs
www.duo.nl
Voor leerlingen van 18 jaar en ouder is er de mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming aan te vragen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs).

 

 

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons schoolplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. 

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven. 

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school. 
 
Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl

 

02. Merkbelofte

Op onze (kleinschalige) school ken je iedereen en iedereen kent jou. We hebben een team dat echt naar je luistert en voor je klaarstaat. Hier voel je je veilig en welkom, wie je ook bent. We vinden het belangrijk dat je je op je gemak voelt en het naar je zin hebt, zodat je met plezier naar school komt. Samen werken we aan goede resultaten en helpen we je om het beste uit jezelf te halen. We houden van duidelijkheid en zorgen ervoor dat je altijd weet waar je aan toe bent. Hier groei je niet alleen in wat je leert, maar ook als persoon.

03. De bovenbouw

De in de onderbouw ingezette ontwikkelingen krijgen een vervolg in de bovenbouw. In het vmbo ligt nadruk op levensecht en ’van buiten’ leren en op de doorgaande leerlijnen met het mbo, o.a. met behulp van portfolio’s. Hierbij wordt uiteraard ook stil gestaan bij de eisen van het Centraal Examen.   

In de bovenbouw van De Mavo Vos worden verschillende activiteiten georganiseerd in het kader van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding.. Het doel is om de leerling zo breed mogelijk te laten oriënteren op de verschillende profielen, beroepen en opleidingsmogelijkheden. De leerling reflecteert in een digitaal portfolio op alle ervaringen die hij heeft opgedaan en presenteert dit uiteindelijk tijdens een assessment aan ouders en docenten van De Mavo Vos, als onderdeel van het schoolexamen. In de Talentweek wordt extra aandacht besteed aan de verschillende profielen/ Daar waar mogelijkheden zijn om meisjes te stimuleren te kiezen voor een opleiding in de techniek/ICT worden deze aangegrepen. Dit omdat de mogelijkheden binnen de techniek en technologie voor jongeren en vooral voor meisjes relatief onbekend zijn, terwijl de arbeidsmarkt in onze regio veel kansen biedt binnen dit profiel.  

Pagina 1 van 3Eerste   Vorige   [1]  2  3  Volgende   Laatste