TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

03. De internationale Schakelklas (ISK)

Het onderwijskundige doel van De Internationale Vos | ISK is om leerlingen voor te bereiden op een vervolgopleiding in het vmbo (beroepsopleiding of theoretische opleiding), de tweede fase van havo of vwo, of het mbo. Naast het leren van de Nederlandse taal zelf, is ook het leren in het Nederlands een belangrijk uitgangspunt in bijna alle lessen. Iedere leerling start op zijn eigen niveau met het leren van de Nederlandse taal. Door middel van verschillende werkvormen en leersituaties werkt de leerling zelfstandig of met de klas aan de onderdelen lezen en schrijven. Luisteren en spreken oefenen de leerlingen vaak in groepsverband. Binnen de school moet aandacht zijn voor het leerproces, waarbij leerlingen leren kritisch te zijn en zelf aan te geven wat ze nodig hebben: “Wat kan ik, wat wil ik gaan leren en gaat dit ook lukken?”

Naast taal- en rekenonderwijs besteden we ook aandacht aan burgerschap, zodat leerlingen leren actief en verantwoord deel te nemen aan de samenleving. We behandelen thema’s zoals normen en waarden, maatschappelijke structuren en cultuur, en stimuleren respect en verdraagzaamheid.

Een ander belangrijk aspect van ons onderwijs is loopbaanoriëntatie. We helpen leerlingen bij het verkennen van hun toekomstmogelijkheden en interesses door hen inzicht te geven in verschillende studie- en beroepsopties. Dit zorgt ervoor dat zij goed voorbereid zijn op hun verdere studie- en carrièrekeuzes.

De Internationale Vos is voor veel leerlingen de eerste plaats waar zij kennismaken met de West-Europese cultuur. Integratie is van belang voor onze leerlingen. Hierbij hanteren wij het uitgangspunt van verdraagzaamheid en respect voor elkaar.

De Internationale Vos staat als onderdeel van een openbare scholengemeenschap open voor iedereen, ongeacht levensbeschouwing, maatschappelijke visie, afkomst of andere individuele verschillen. Dit wordt onder meer benadrukt in de volgende bouwstenen:

Inclusiviteit

  • Aandacht voor normen en waarden, met extra nadruk op gelijkwaardigheid der seksen.
  • Respect voor diverse achtergronden en culturen.
  •  Bevorderen van een cultuur van verdraagzaamheid en respect.

Taalgerichtheid en rekenonderwijs

  • Effectief taalonderwijs dat afgestemd is op de individuele behoeften van de leerlingen.
  • Integratie van rekenonderwijs in de lesplannen.
  • Praktische toepassing van de Nederlandse taal en rekenvaardigheden in dagelijkse situaties en leeractiviteiten.

Maatwerk

  • Onderwijs op maat dat rekening houdt met de diverse startniveaus en leerbehoeften van leerlingen.
  • Aandacht voor persoonlijke verzorging, voeding, en omgangsvormen.

Flexibele leersituaties die ruimte bieden voor ontspanning, spel, studie en zelfexpressie.

Veiligheid

  • Creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving.
  • Duidelijke afspraken en regels binnen de school om een gestructureerde en veilige sfeer te waarborgen.
  • Gelegenheid voor leerlingen om zich uit te drukken en zich op hun gemak te voelen.

De Internationale Vos blijft de integratie van leerlingen bevorderen door verdraagzaamheid en respect voor elkaar centraal te stellen in ons onderwijs en schoolklimaat.

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training.

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor advies vanuit de docent, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure en de pakketkeuze.

03. Informatieavond

Ouders worden minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen de werkwijze en de mogelijkheden voor de leerlingen binnen de school aan de orde. Zaken als  de schoolstructuur en  regels en afspraken worden besproken, en er is ruimte voor vragen.

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen. 

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.


Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons schoolplan en jaarplannen zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. 

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een kwaliteitscoördinator in dienst. 

Om de kwaliteit van het onderwijs in de klas te meten en te bevorderen bezoeken de kwaliteitscoördinator en het MT de lessen. Het doel van deze bezoeken is het versterken van onze VOS les en het verder versterken van ieders pedagogisch- en didactische vaardigheden. Daarnaast is er ook collegiale consultatie; hierbij bezoeken collega's elkaars lessen, voor feedback en input gericht op het versterken van elkaars kwaliteiten. 

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Zo voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven. 

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl. 

03. Laptopregeling

Op Het Lyceum Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.   

Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device).  

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder/verzorger en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internetverbinding worden door de school gefaciliteerd.   

Voor zij-instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.   

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, Office 365, printen (betaald) en een internetverbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden.  

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouder/verzorger worden geëist. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder/verzorger ervoor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode, wel ter vervanging van een laptop die gerepareerd moet worden. 

Mocht u financiële ondersteuning nodig hebben, bij het huren of aanschaffen van een laptop, dan kunt u contact opnemen met dhr. Hobijn: hobijn@hetlyceumvos.nl; hij is onze coördinator kansengelijkheid. 

03. Laptopregeling

Op onze school bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.   

Alle leerlingen die zijn aangemeld op onze school moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device).  

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.   

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  ZIj-instromers (die niet van een OSVS-school instromen) die bij hetzelfde bedrijf een laptop hebben afgenomen, kunnen de laptop laten overzetten naar de instellingen van De Mavo Vos. De voorwaarden blijven gelijk aan het op de andere school afgesloten contract. 

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internetverbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden.  

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.   

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode. 

03. Leerjaar 4, 5 en 6 (bovenbouw)

Op de havo bereidt de leerling zich voor op een hbo-studie. Het havo-diploma geeft onder bepaalde voorwaarden toelating tot de 5e leerjaar van het vwo. Leerlingen die met gemiddeld een 7,5 voor de havo slagen, mogen solliciteren op de mogelijkheid om leerjaar 5 en 6 van het vwo in één jaar te volgen. 

In het vierde leerjaar van de havo en het vwo hebben de leerlingen voor één van de volgende profielen gekozen: 

  • Cultuur & Maatschappij (CM); 
  • Economie & Maatschappij (EM); 
  • Natuur & Gezondheid (NG); 
  • Natuur & Techniek (NT). 

Elk van de vier profielen bestaat uit drie delen: 

  • Vakken uit het gemeenschappelijk deel, die alle leerlingen van het leerjaar volgen. 
  • Profielvakken, die voorbereiden op de vervolgstudie en werk en per profiel variëren 
  • Vrije keuzevakken. 

Werkwijze 
In alle leerjaren van de bovenbouw leren leerlingen met vrijheid en zelfstandigheid om te gaan. Het gepersonaliseerd leren is in deze leerjaren aangepast aan de eisen die een examenprogramma stelt. Daarnaast bereiden leerlingen zich voor op de keuze van een vervolgopleiding. 

Introductieperiode 
In havo-4 en vwo-4 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel. 

Excursies en reizen 
Voor havo-4 worden in de loop van het schooljaar enkele educatieve excursies georganiseerd. In havo-5 en vwo-6 zullen de leerlingen tijdens het schooljaar een reis naar Barcelona maken.  

Praktische opdrachten en voortgangstoetsen 
Een deel van het door de leerling te maken werk, wordt gegeven in de vorm van een werkopdracht. Dit is een opdracht waarbij de leerling bepaalde algemene en vakinhoudelijke vaardigheden oefent, gekoppeld aan een stuk van de examenstof. Het gaat vaak om het toepassen van de stof die tijdens de les is behandeld. Een goede werkplanning is noodzakelijk om niet in tijdnood te raken. 

Toetsen 
Het aantal toetsen is beperkt vanaf klas 4. De PTA toetsen zijn opgenomen in het Programma voor Toetsing en Afsluiting (het PTA) en bepalen het uiteindelijke schoolexamencijfer. Het PTA voor het hele schooljaar is vanaf het begin van het schooljaar bekend, zodat het werk goed kan worden gepland. 

De omvang van de toetsen is behoorlijk groot. Het Lyceum Vos kent voor alle leerjaren van de bovenbouw toetsweken. Deze toetsweken worden 3 maal per jaar gehouden. Toetsen buiten de toetsweken zijn, net als in de onderbouw, formatief. 

Voorbereidend wetenschappelijk onderzoek; het Profielwerkstuk (PWS) 
In de bovenbouwklassen havo en vwo worden leerlingen begeleid in het schrijven van een profielwerkstuk, het PWS. In dit werkstuk richten de leerlingen zich op kleinschalig wetenschappelijk onderzoek ter voorbereiding van het doen van onderzoek, dat onderdeel uitmaakt van een hbo of universitaire studie. 

Pagina 5 van 13Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste