TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

02. Vrijwillige ouderbijdragen


Het overzicht van Het Lyceum Vos 2025/2026:

klik hier om te openen...

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.
 

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en contactdocenten die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

De Gezinsspecialist 

De school kan een gezinsspecialist inschakelen. De gezinsspecialist is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.  

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling, ouder(s) en de mentor om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning ook kun je denken aan faalangsttrainingen. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school. 
 

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en contactdocenten die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

Jeugdprofessional op school (JOS) 
De school kan een Jeugdprofessional op school (JOS) inschakelen. De JOS is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.   

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling en ouder(s)  om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist  in samenspraak met de ondersteuningscoördinator een passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school.  

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.   

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, ervaart pestgedrag of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit beeld laat zien.
Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders/verzorgers of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en coaches die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

Jeugdprofessional op school (JOS)

Aan Het Lyceum Vos is een jeugdprofessional verbonden. Zij is in dienst bij Mevis en onderdeel van het wijkteam. Ouders/verzorgers moeten hiervoor altijd toestemming geven.

Wat doet een jeugdprofessional op school?

Een vraag over opvoeden of opgroeien? De jeugdprofessional op school denkt en kijkt graag mee. Bijvoorbeeld over onderwerpen als:

  •  Pesten
  • Angst
  • Echtscheiding
  • Vriendschappen
  • Zelfvertrouwen
  • Concentratie
  • Rouw
  • Gamen

De jeugdprofessional voert gesprekken met ouders/verzorgers en/of kinderen, alleen of samen met school. Er wordt besproken wat het beste bij de vraag past. Soms is een aantal afspraken of oefeningen voldoende. Als er meer nodig is, wordt er gekeken naar een passend vervolg. De gesprekken zijn vertrouwelijk. Aanmeldingen lopen in principe via de ondersteuningscoördinator.

Ouders/verzorgers kunnen ook direct contact opnemen met de jeugdprofessional.

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. In het 10-minutengesprek in april staat de voortzetting van de opleiding centraal. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. Bij deze gesprekken is de aanwezigheid van de leerling zeer gewenst. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, LOB-coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen.

Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd.  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren LOC-gesprekken plaats. Dit zijn leerling – ouder – coach gesprekken. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de leerling de vorderingen toe te laten lichten aan de ouders/verzorgers onder begeleiding van de coach. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen docenten, mentor, coach of afdelingsleider de ouders/verzorgers ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders/verzorgers ook met hen contact opnemen.

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor of teamleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. De onderbouw

In de lessituatie gaat het niet alleen over vakinhoud en didactiek, maar ook over welbevinden en teamvorming. Er ligt een nadruk op vaardigheden: sociaal communicatieve vaardigheden, leervaardigheden en vakinhoudelijke vaardigheden zonder echter de inhoud uit het oog te verliezen. We zoeken naar een balans tussen aanbodgestuurd en vraaggestuurd onderwijs. We bieden leerlingen aan zelf keuzes te maken over wat zij willen leren en hoe zij dit gaan doen, dit uiteraard onder begeleiding van hun coaches. Zelf verantwoordelijkheid krijgen, betekent daarbij ook verantwoording afleggen over het schoolwerk en de gemaakte keuzes.  

In de klassen worden de verplichte vakken gegeven en de leerlingen krijgen op minimaal kbl/mavo en mavo-niveau de leerstof aangeboden.  

De bevordering naar het volgende leerjaar gebeurt aan de hand van de bevorderingsregels die op de website staan vermeld.

02. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook kunnen extra trainingen gegeven worden zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie
  • IT

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie
  • IT

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgemeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie
  • IT

02. Hulp bij schoolkosten

Onderwijs op een school voor voortgezet onderwijs brengt voor de ouders/verzorgers kosten met zich mee. Kosten voor leermiddelen zoals een rekenmachine, schoolkamp, sportkleding of buitenlandse reis zijn niet voor elke ouder/verzorger op te brengen. Toch mogen beperkte financiële middelen thuis geen belemmering vormen voor een leerling om deel te nemen aan onderwijsactiviteiten. Ieder kind heeft namelijk recht op hetzelfde onderwijs.

Hulp bij Schoolkosten
www.hulpbijschoolkosten.nl
Deze website geeft u inzicht in welke organisaties u kunnen ondersteunen.  

Stichting Leergeld Zuid-Holland Midden
www.elkkinddoetmee.nl
Stichting Leergeld richt zich op schoolgaande kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen. Ouders / verzorgers met een laag inkomen kunnen hier een aanvraag doen op materiele voorzieningen die niet of slechts gedeeltelijk door andere regelingen worden vergoed. De regeling geldt voor kinderen tot en met 17 jaar. De stichting probeert sociale uitsluiting te voorkomen door kinderen mee te laten doen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.  

Jeugdfonds Sport & Cultuur
www.jeugdfondssportencultuur.nl
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt de kans aan kinderen en jongeren van families met beperkte financiële middelen om deel te nemen aan diverse sportieve activiteiten en creatieve bezigheden, zoals een voetbaltraining of muziekles. Het Jeugdfonds neemt de verantwoordelijkheid voor de contributie/lesgeld en in bepaalde situaties voor benodigdheden zoals sportkleding e.d. 

Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs
www.duo.nl
Voor leerlingen van 18 jaar en ouder is er de mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming aan te vragen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs).

 

 

Pagina 3 van 13Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste