TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

05. De aanmelding

Leerlingen uit de regio Maassluis/Rozenburg/Schiedam en Vlaardingen kunnen het gehele jaar aangemeld worden bij De Internationale Vos. Leerlingen uit een andere regio kunnen een verzoek doen tot plaatsing.

De aanmelding vindt plaats via basisscholen (neveninstroom scholen de Globe Vlaardingen, De Wereldschool Schiedam en De Diamant Maassluis) of via Steunpunt Onderwijs te Schiedam. Ouders kunnen zich ook rechtstreeks melden bij de administratie op de vestiging Bachplein.

Steunpunt Onderwijs Schiedam
Stoomloggerweg 4c
3133 KT Vlaardingen
010- 470 51 62

Na aanmelding bij school of doorverwijzing vanuit het Steunpunt Onderwijs volgt er een kennismakingsgesprek op De Internationale Vos. Hierin worden de belangrijkste gegevens uitgewisseld en genoteerd. Tijdens het gesprek wordt zoveel mogelijk onderzocht wat de mogelijkheden van een leerling zijn en welke achtergrond een rol speelt. Als de leerling van een andere school komt, dan wordt bij die school de informatie opgevraagd.

Deze informatie wordt bij de kennismaking beoordeeld. Als alle informatie van de leerling binnen is wordt door de medewerkers van De Internationale Vos/ISK bepaald of een leerling wordt aangenomen. Bij aanname wordt de leerling eerst geplaatst in de Analyse groep.

05. De extra’s

Tweetalig onderwijs (tto)
Op Het Lyceum Vos wordt TweeTalig Onderwijs (tto) aangeboden aan leerlingen met een mavo/havo-, havo-, havo/vwo- of vwo-advies. Op het tto wordt in de eerste drie leerjaren meer dan de helft van de vakken in de Engelse taal gegeven.
We verwachten van de leerlingen binnen de tto-afdeling dat ze in en rond de lessen ook onderling Engels spreken. De methodes zijn Engelstalig en de toetsen zijn dit vanzelfsprekend ook. Er is dan ook sprake van een heuse onderdompeling in de Engelse taal. Het tto moet motivatie bieden aan leerlingen die een uitdagend onderwijsprogramma willen volgen. Zowel voor vervolgopleidingen, het latere werk als ook daarbuiten biedt het tto een verrijking.
Uitwisselingsprogramma’s zijn een vast onderdeel van het tto-curriculum. Leerlingen sluiten na drie jaar het juniorgedeelte van het tto af met het Anglia-examen.
In leerjaar 3 worden de leerlingen definitief ingedeeld op havo of vwo. Vanaf leerjaar 4 bereiden de leerlingen zich voor op het Nederlandse havo of vwo-examen, met naar keuze de mogelijkheid om op te gaan voor het Cambridge Advanced English examen.

De kwaliteit van het tto wordt goed bewaakt. Dit doen we samen met het Europees Platform, het Nuffic, en het netwerk van tto-scholen. Het Lyceum Vos voldoet aan de door het Europees Platform opgestelde standaardvoorwaarden:
  • Heel belangrijk is de minimale verplichting om 50% van de lessen in het Engels te geven. Bij ons zijn dit de vakken Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie, beeldende vorming en lichamelijke oefening;
  • Het Lyceum Vos heeft een native speaker in dienst. Daarnaast staan er meer uren Engels op de lessentabel dan in de reguliere klassen;
  • Er wordt gebruik gemaakt van authentiek Engelstalig materiaal;
  • Er is een gevarieerd programma gericht op internationalisering. Zo hebben de leerlingen in de brugklas een educatieve excursie naar Engeland. In de latere jaren worden ook andere landen bezocht.

In leerjaar 1 t/m 3 tto worden onder meer de volgende activiteiten ondernomen:

  • Deelname aan e-twinning projecten. Deze projecten hebben als doelstelling de kennis en vaardigheden van ICT te verbeteren en tegelijkertijd te werken aan het Europees bewustzijn.
  • European International Oriëntation: je verdiepen in Europa tijdens projecturen in klas 1 en 2;
  • Engelstalige toneelworkshop voor leerlingen onder leiding van een Brits toneelgezelschap;
  • Om de kwaliteit te waarborgen volgen onze tto-docenten regelmatig scholing via het Europees Platform.
  • Door deze werkwijze is de kwaliteit van het ttouitstekend. Het Lyceum Vos is een gecertificeerd ’Junior tto-school’.
Lezen

Op Het Lyceum Vos is lezen ook een vak! In leerjaar 1 en 4 worden lessen lezen aangeboden waarin leerlingen, ieder op eigen niveau, hun leesvaardigheid versterken. In onze moderne samenleving is 80% van het werk gerelateerd aan lezen en schrijven. Om iedere leerling optimale kansen te geven in de toekomst is het dus van cruciaal belang dat hun taal- en leesvaardigheid wordt gestimuleerd. In samenwerking met de bibliotheek, de leesconsulent en onze taalcoordinatoren is ons leesbeleid dan ook continu in ontwikkeling.

Sportklas

De Sportklas is niet bedoeld om topsporters in spe op te leiden. Het is meer een klas voor jongens en meisjes die plezier beleven aan sport. In de Sportklas volgen de leerlingen het gewone programma. Daarbij krijgen zij 4 uur extra sportoriëntatie, veelal in sporten die niet in het normale programma worden aangeboden. In deze lessen is er, naast het kennismaken met voor de leerlingen vaak nieuwe takken van sport, ook aandacht voor leren samenwerken, elkaar helpen, het leren organiseren van bewegingsactiviteiten, fairplay, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid. Ook is er ruimte voor gastlessen.

Kunstklas/Theaterklas

In de Kunstklas/Theaterklas volgen de leerlingen extra kunstonderwijs naast het reguliere programma van de beeldende en expressieve vakken. Op een vaste middag in de week krijgen de leerlingen extra lessen aangeboden binnen de disciplines van beeldende kunst, drama, theater en muziek.

Per periode kunnen zij hun voorkeuren aangeven. Wat spreekt hen het meest aan en waar willen ze graag meer over leren. Een vereiste voor de Kunstklas is uiteraard een voorliefde voor kunst en een enthousiasme dat groot genoeg is om er drie tot vier uur per week aan te besteden.

Binnen de beeldende kunst kan er dieper worden ingegaan op zowel de mogelijkheden in het platte vlak als driedimensionaal. Zo kregen de leerlingen afgelopen jaar lessen aangeboden waarin zij de fijne kneepjes van het schilderen leerden en konden zij bijvoorbeeld ook kiezen voor een basiscursus strip- en cartoontekenen. In het driedimensionale lesaanbod kregen de leerlingen de gelegenheid om o.a. vaardigheden te ontwikkelen in het boetseren van een realistisch gezicht.

Het lesaanbod van drama en muziek is geïntegreerd. Afgelopen jaar zijn diverse musicals als insteek gebruikt voor o.a. het leren toneelspelen en uitwerken van scènes. Hierbij hadden de docenten meteen een goede mogelijkheid om aandacht te besteden aan bijvoorbeeld zangtechniek.

Kookklas

In het schooljaar 2022-2023 kunnen de leerlingen in leerjaar 1, 2 en 3 ook kiezen voor de kookklas.  Op vrijdagmiddag gaat er van alles gebakken, gestoomd, gepresenteerd en voorbereid worden. Het exacte programma is nog in ontwikkeling maar het wordt zeker leerzaam, leuk en lekker.

Mediaklas

In de mediaklas staat media centraal. Hoe communiceren wij met elkaar in deze moderne maatschappij? Welke mogelijkheden zijn er allemaal? Het oprichten en het uitbrengen van een schoolkrant, fake news, inspraak, onderzoek, vormgeving en discussie. Of wat denk je van social media, fotografie en digitale skills? Afwisselend, uitdagend en vooruitstrevend die mediaklas!

Maatschappelijke betrokkenheid 

Wij vinden als school onze maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Om deze betrokkenheid te delen proberen wij ieder jaar samen met onze leerlingen een goed doel te kiezen. De leerlingen helpen in de organisatie en nemen deel aan de activiteiten die in het teken staan van het goede doel. Zo hebben de leerlingen o.a. een bijdrage geleverd aan een school in Thailand, Dance4life en hebben geld ingezameld voor OrangeBabies en Stichting Present Vlaardingen. Ook in de lessen burgerschap komt onze maatschappelijke betrokkenheid tot uiting. Vanaf het schooljaar 2023- 2024 worden deze lessen in projectvorm aangeboden in de onderbouw.


 

 

05. Het streefbeeld

  • De Mavo Vos is een betekenisvolle kleinschalige locatie met ongeveer 300 leerlingen. Het is er gezellig, maar ook degelijk en strikt met inhoudelijk modern onderwijs. Er heerst een veilige sfeer, iedere docent kent alle kinderen en ook bij de conciërges kunnen de leerlingen altijd terecht.
  • De coach/mentor onderhoudt een warme band met de klas en heeft, indien noodzakelijk, intensief contact met de ouders en de leerling.
  • Leerlingen krijgen de kans hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen en worden gewaardeerd als persoon. De leerlingen worden voorbereid op beroepsonderwijs, maar ook doorstroom naar de havo op Het Lyceum Vos behoort tot de mogelijkheden. Het onderwijs vindt niet alleen in de klaslokalen plaats, maar ook op locatie: bij bedrijven, instellingen of op het mbo.
  • Een groot deel van de eindtermen wordt bereikt in projecten met een vakoverstijgende samenhang en/of door het clusteren van vakken in leergebieden.
  • In het Beta Challenge Programma ( BCP) worden maatschappelijke en natuurwetenschappelijke vragen (volgens de zeven werelden van de technologie) aan de orde gesteld.
  • Tijdens de BCP lessen wordt vanuit diverse beroepscontexten gewerkt. Elk maatschappelijk probleem kan tenslotte vanuit verschillende invalshoeken aangepakt worden.
  • BCP biedt individuele vrijheid in de keuze van onderwerpen en tijdsindeling door de leerling en doet een beroep op verschillende leerstijlen van de leerlingen.
  • De opdrachten tijdens BCP lessen vereisen dat de leerlingen zich kennis en vaardigheden verwerven.
  • Ter ondersteuning van BCP worden lessen, cursussen en trainingen gegeven.
  • Er is veel aandacht voor het proces (leren, samenwerken etc.), maar ook voor het te leveren product.
  • De school neemt actief deel in netwerken waarin lessen met digitale componenten worden ontwikkeld. Deze lessen worden toegepast binnen de vakken.

05. Laptopregeling

Op De Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op één van de scholen van De Vlaardingse Openbare Scholengroep moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 17,95 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 
 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

05. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is moet dit vooraf worden gemeld. Naast de telefonische melding moet ook een schriftelijke bevestiging van de ouders-verzorgers worden meegebracht. 

05. Procedure bij te laat komen/verzuim

Ziekte:

  • afmelden tussen 08.15 en 09.00 uur telefoon: 010-8503540
  • doorgeven via de ouderapp
  • na het weekend opnieuw ziekmelden
  • 70 uur ziek: oproep jeugdverpleegkundige (als school dit noodzakelijk vindt)


Te laat:

  • Bij 2x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 4x te laat volgt een gesprek met de mentor en een sanctie van 1 uur
  • Bij 6x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 8x te laat volgt een gesprek met de mentor, een sanctie van 1 uur en worden ouders (per mail) op de hoogte gesteld door de mentor
  • Bij 10x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 12x te laat volgt een sanctie van 1 uur, een gesprek met de verzuim/leerlingcoördinator en een waarschuwingsbrief vanuit school
  • Bij 14x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 16x te laat volgt een DUO melding bij leerrecht en een gesprek op het Stadhuis


Ongeoorloofd verzuim

  • Bij 2x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 4x ongeoorloofd verzuim volgt een gesprek met de mentor en een sanctie van 1 uur
  • Bij 6x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 8x ongeoorloofd verzuim volgt een gesprek met de mentor, een sanctie van 1 uur en worden ouders op de hoogte gesteld door de mentor
  • Bij 10x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 12x ongeoorloofd verzuim volgt een sanctie van 1 uur, een gesprek met de  verzuim/leerlingcoördinator en een waarschuwingsbrief vanuit school naar de ouders
  • Bij 14x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 16x ongeoorloofd verzuim in 4 weken, volgt een DUO melding (leerrecht), waarschuwingsbrief, gesprek op het Stadhuis

De terugkommaatregel wordt gemeld in de agenda van magister!

 

Leerplichtambtenaar

Wij hebben geregeld contact met leerrecht, zij komen ook op school om (groepjes) leerlingen te spreken m.b.t. verzuim.

Mentor

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de ouders en de leerlingen. Wanneer een leerling regelmatig te laat of afwezig is, neemt de mentor contact op met de ouders om dit te bepreken.

05. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

05. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

05. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

06. Belangrijke instanties

De Leerplichtambtenaar 
Leerrecht.nl
T. 010 - 248 4040
info@leerrecht.nl
 

De Inspectie van het Onderwijs 
www.onderwijsinspectie.nl
T. 0800 - 8051 

De Schoolarts 
Van Hogendorplaan 501 
3135 BP Vlaardingen 
T 010 - 248 80 63 

06. Contactgegevens

 
Het Lyceum Vos
Koninginnelaan 771
3136 EZ Vlaardingen


T. 010 850 35 20   E. info@hetlyceumvos.nl

Alle personeelsleden van Het Lyceum Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie 

Rector
mw. H. de Koning
koning@hetlyceumvos.nl

 

Afdelingsleiding 

mw. A. Mols | Onderbouw 
mols@hetlyceumvos.nl

dhr. drs. C.A. ter Haar | Bovenbouw havo
terhaar@hetlyceumvos.nl
 

mw. N. van der Goes M.Ed | Bovenbouw vwo
vandergoes@hetlyceumvos.nl

Decanen 

Dhr. A. Samaniri | decaan havo/vwo
samaniri@hetlyceumvos.nl
 

dhr. J. de Vega Diaz | decaan vwo
devega.diaz@hetlyceumvos.nl

 

Coördinatoren Zorg, counselors & dyslexie coaches

mw. C. de Jong jong@hetlyceumvos.nl
mw. M.A. Snoeij snoeij@hetlyceumvos.nl
mw. M. Vogel vogel@hetlyceumvos.nl
mw. S. Luijten luijten@hetlyceumvos.nl
mw. S. van Houweling houweling@hetlyceumvos.nl

Leerlingcoördinatoren

mw. M.D. Barzilay barzilay@hetlyceumvos.nl
dhr. T. Scheffer scheffer@hetlyceumvos.nl
dhr. E. Rijst vanrijst@hetlyceumvos.nl
 

Docenten

dhr. Abdel Salam

mw. Baan

mw. Barzilay

mw. Bounou-Akbar

dhr. Bouwman

mw. Breeuwsma

mw. de Jong

dhr. de Romph

dhr. de Vega Diaz

mw. de Vlieger

mw. Dulfer

dhr. van Stralen

dhr. Tempel

mw. Hahn

dhr. Hobijn

dhr. Hoff

mw. Hoogesteger

mw. Houweling

mw. Janssen

dhr. Knoop

mw. Kooij

mw. Koopmans

mw. Koster

mw. Lakhssim

mw. Lindsey

mw. Luijten

dhr. Mahmoud

mw. Monga

mw. Snoeij

mw. Plugge

dhr. Rudi

dhr. Samaniri

mw. Atmopawiro

dhr. Scheffer

dhr. Snellens

mw. Stout-Jansen

mw. Stroombergen

mw. Terveer

mw. van Kan

dhr. van Rijst

mw. Vogel

dhr. Zonneveld

abdelsalam@hetlyceumvos.nl
Baan@hetlyceumvos.nl
barzilay@hetlyceumvos.nl
Bounou-Akbar@hetlyceumvos.nl
bouwman@hetlyceumvos.nl
Breeuwsma@hetlyceumvos.nl
ddejong@hetlyceumvos.nl
deromph@hetlyceumvos.nl
devega.diaz@hetlyceumvos.nl
devlieger@hetlyceumvos.nl
Dulfer@hetlyceumvos.nl
DvanStralen@hetlyceumvos.nl
Gtempel@hetlyceumvos.nl
hahn@hetlyceumvos.nl
Hobijn@hetlyceumvos.nl
hoff@hetlyceumvos.nl
hoogesteger@hetlyceumvos.nl
houweling@hetlyceumvos.nl
janssen@hetlyceumvos.nl
knoop@hetlyceumvos.nl
kooij@hetlyceumvos.nl
Koopmans@hetlyceumvos.nl
Koster@hetlyceumvos.nl
Lakhssim@hetlyceumvos.nl
lindsey@hetlyceumvos.nl
luijten@hetlyceumvos.nl
mahmoud@hetlyceumvos.nl
monga@hetlyceumvos.nl
mostert@hetlyceumvos.nl
plugge@hetlyceumvos.nl
rudi@hetlyceumvos.nl
samaniri@hetlyceumvos.nl
satmopawiro@hetlyceumvos.nl
Scheffer@hetlyceumvos.nl
snellens@hetlyceumvos.nl
Stout-Jansen@hetlyceumvos.nl
Stroombergen@hetlyceumvos.nl
terveer@hetlyceumvos.nl
vanKan@hetlyceumvos.nl
vanrijst@hetlyceumvos.nl
vogel@hetlyceumvos.nl
zonneveld@hetlyceumvos.nl

 

Administratief personeel

mw. A. Vermeulen - van den Akker

mw. G.J. Redan 
AVermeulen@hetlyceumvos.nl
redan@hetlyceumvos.nl

 

Onderwijs Ondersteunend Personeel

 

dhr. Dammann
mw. Creemers
dhr. Bronder
mw. Redert
dhr. Philip
mw. Dijkers-Straathof

 

 

dammann@hetlyceumvos.nl
creemers@hetlyceumvos.nl
bronder@hetlyceumvos.nl
redert@hetlyceumvos.nl
philip@hetlyceumvos.nl
dijkers-straathof@hetlyceumvos.nl

 

 

 

06. De doelen

De doelen kunnen omschreven worden als het tot stand brengen c.q. verder ontwikkelen van: 

  • Projectonderwijs;
  • Competentiegericht leren;
  • Contextrijke opdrachten;
  • Gepersonaliseerd leren;
  • De ontwikkeling van teamteaching;
  • Verdieping inhoud binnen de leergebieden;
  • Het versterken van de rol van ICT, o.a. in het gebruik van portfolio en Elektronische Leeromgeving (ELO);
  • Digitale componenten binnen de lessen en/of geheel gedigitaliseerde lessen;
  • LOB-leerlijn van leerjaar 1 t/m 4 versterken;
  • Grote inzet op succesvolle doorstroom naar het mbo of havo;
  • Nauwe samenwerking met het mbo;
  • Beroepsmogelijkheden voor techniek en technologie extra aandacht geven.

Bovenstaande doelen bereiken wij door docenten nauw samen te laten werken in werkgroepen. Door deelname aan het Bèta Challenge Programma en De Nieuwe Leerroute worden bovenstaande ontwikkelingen verder versterkt en verankerd in het onderwijsprogramma. 

06. De doorstroming

Binnen De Internationale Vos doorloopt iedere leerling een route die gebaseerd is op mogelijkheid, ambitie en tempo. Leerlingen die als beginners aangemeld worden, zullen gemiddeld twee jaar lessen volgen aan De Internationale Vos. Een belangrijk uitgangspunt voor doorverwijzing naar een reguliere onderwijsgroep is het taalniveau. Dit niveau wordt op verschillende manieren vastgesteld:

1. In de analysefase wordt de leerroute van de leerling bepaald aan de hand van de verlengde intake-toets van ICE/ LOWAN. Deze geeft een belangrijke indicatie van het niveau van de leerling en zijn leerbehoefte.

2. Naar aanleiding van toetsen en opdrachten binnen het groepsverband en individueel. Door gemaakte toetsen en opdrachten kan het taalniveau van een leerling nauwkeurig worden vastgesteld. Voor de plaatsing naar een volgende groep is het nodig dat een leerling het vereiste niveau beheerst. Ook wordt per periode bekeken in hoeverre de leerling de vooraf gestelde doelen heeft bereikt en wordt er gekeken naar de leerhouding, de zelfstandigheid en de aanwezigheid.

3. Om het niveau voor bijvoorbeeld Nederlands en Rekenen vast te stellen, maken wij naast de Cito-toetsen gebruik van de landelijk erkende ICE toetsen (goedgekeurd door de Onderwijsinspectie). Deze toetsen zijn er op de volgende niveaus:A1, A2, B1 en B2. De meeste leerlingen kunnen tijdens hun verblijf A2 niveau halen. Dit is voldoende voor doorstroom naar VMBO of indien 16 jaar of ouder naar MBO. Leerlingen die B1 of B2 niveau halen kunnen doorstromen naar HAVO, VWO of indien 16 jaar of ouder naar het MBO. Een leerling maakt een ICE-toets als hij, naar het oordeel van de didactische coach, voldoende kennis en vaardigheden heeft om de toets succesvol af te leggen.  (Zeer) moeilijk lerende kinderen en/of kinderen met een leerachterstand die niet in staat zijn binnen 2 jaar A2 te halen kunnen doorstoom naar het Praktijkonderwijs.

De uitzonderingen

Er zijn leerlingen die niet in staat zijn het traject in 2 jaar af te ronden, bijvoorbeeld als ze bijna of geen onderwijs hebben genoten of door persoonlijke omstandigheden. Voor deze leerlingen  wordt in overleg met ouders/verzorgers of voogd en leerling naar een passende oplossing gezocht.

06. Laptopregeling

Op De Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op één van de scholen van De Vlaardingse Openbare Scholengroep moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

06. Laptopregeling

Op onze school bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op onze school moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

Pagina 8 van 13Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste