TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Het Lyceum Vos

05. Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)

Aan de school is een jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Vlaardingen verbonden. De jeugdverpleegkundige organiseert iedere maand een inloopspreekuur. Daarnaast ziet hij/zij uw kind een aantal keer in klas 1 en in het jaar voor eindexamen op school. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het afnemen van een (digitale) vragenlijst in de klas. 

Klas 2

In het tweede schooljaar heeft uw kind met de jeugdverpleegkundige een gesprek op school. Samen praten zij over hoe het met uw kind gaat. Tijdens dit gesprek kan uw kind vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ontwikkeling. Voordat het gesprek plaatsvindt komt de jeugdverpleegkundige in de klas langs om twee vragenlijsten in te laten vullen. De antwoorden worden in het gesprek gebruikt. Ook vraagt hij/zij aan de mentor hoe het met uw kind gaat. De gesprekken en vragenlijsten worden altijd vertrouwelijk behandeld.

Jaar voor het eindexamen 

In klas 4 vullen zij een digitale gezondheidsvragenlijst in.  De vragenlijst bestaat uit vragen over de gezondheid en leefstijl. Na het invullen krijgen ze een persoonlijk gezondheidsprofiel te zien met de resultaten van de vragenlijst en handige tips. Aan de hand van de resultaten of als zij het zelf willen, nodigt de jeugdverpleegkundige hen uit voor een gesprek. De gesprekken en digitale gezondheidsvragenlijst worden altijd vertrouwelijk behandeld. 
 

Voor Overleg Team (VOT)

De jeugdverpleegkundige neemt sporadisch deel aan de overleggen van het (VOT) op school. Daar wordt de ontwikkeling besproken van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan zijn dat uw kind extra wordt uitgenodigd. Het is ook mogelijk dat uw kind zelf een gesprek bij de jeugdverpleegkundige aanvraagt en/of langsgaat tijdens het inloopspreekuur. 

Alles onder één dak! 

Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning. 

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen , om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken. 

Contact 

Het CJG Vlaardingen is elke werkdag tussen 8.30 uur -17.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen. 
T. 010-4608190. 

05. De extra’s


Tweetalig onderwijs (tto)

Op Het Lyceum Vos wordt TweeTalig Onderwijs (tto) aangeboden aan leerlingen met een mavo/havo-, havo-, havo/vwo- of vwo-advies. Op het tto wordt in de eerste drie leerjaren meer dan de helft van de vakken in de Engelse taal gegeven. 

We verwachten van de leerlingen binnen de tto-afdeling dat zij in en rond de lessen ook onderling Engels spreken. De methodes zijn Engelstalig en de toetsen zijn dit vanzelfsprekend ook. Er is dan ook sprake van een heuse onderdompeling in de Engelse taal. Het tto biedt motivatie aan leerlingen die een uitdagend onderwijsprogramma willen volgen. Zowel voor vervolgopleidingen, het latere werk als ook daarbuiten biedt het tto een verrijking. 

Uitwisselingsprogramma’s zijn een vast onderdeel van het tto-curriculum. Leerlingen sluiten na drie jaar het juniorgedeelte van het tto af met het Anglia-examen. 

Na leerjaar 3 worden de leerlingen definitief ingedeeld op havo of vwo. Vanaf leerjaar 4 bereiden de leerlingen zich voor op het Nederlandse havo of vwo-examen, met naar keuze de mogelijkheid om op te gaan voor het Cambridge Advanced English examen. 
 

De kwaliteit van het tto wordt goed bewaakt. Dit doen we samen met het Europees Platform, het Nuffic, en het netwerk van tto-scholen.

Het Lyceum Vos voldoet aan de door het Europees Platform opgestelde standaardvoorwaarden: 

  • Heel belangrijk is de minimale verplichting om 50% van de lessen in het Engels te geven. Bij ons zijn dit de vakken Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie, beeldende vorming en lichamelijke oefening; 
  • Het Lyceum Vos heeft een native speaker in dienst.
  • Daarnaast staan er meer uren Engels op de lessentabel dan in de reguliere klassen; 
  • Er wordt gebruik gemaakt van authentiek Engelstalig materiaal; 
  • Er is een gevarieerd programma gericht op internationalisering. Zo hebben de leerlingen in de eerste drie jaar een educatieve excursie naar Engeland. In de latere jaren worden ook andere landen bezocht. 

In leerjaar 1 t/m 3 tto worden onder meer de volgende activiteiten ondernomen: 

Deelname aan e-twinning projecten. Deze projecten hebben als doelstelling de kennis en vaardigheden van ICT te verbeteren en tegelijkertijd te werken aan het Europees bewustzijn. 

European International Oriëntation: je verdiepen in Europa tijdens projecturen in klas 1 en 2; 

Engelstalige toneelworkshop voor leerlingen onder leiding van een Brits toneelgezelschap; 

Om de kwaliteit te waarborgen volgen onze tto-docenten regelmatig scholing via het Europees Platform. 

Door deze werkwijze is de kwaliteit van het tto uitstekend. Het Lyceum Vos is een gecertificeerd ’Junior tto-school’. 

Lezen 

Op Het Lyceum Vos is lezen ook een vak! In leerjaar 1 worden lessen lezen aangeboden waarin leerlingen, ieder op eigen niveau, hun leesvaardigheid versterken. In onze moderne samenleving is 80% van het werk gerelateerd aan lezen en schrijven. Om iedere leerling optimale kansen te geven in de toekomst is het dus van cruciaal belang dat hun taal- en leesvaardigheid wordt gestimuleerd. In samenwerking met de bibliotheek, de leesconsulent en al onze docenten is ons leesbeleid dan ook continu in ontwikkeling. 

Maatschappelijke betrokkenheid  

Wij vinden als school onze maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Om deze betrokkenheid te delen, kiezen wij ieder jaar samen met onze leerlingen een goed doel. De leerlingen helpen in de organisatie en nemen deel aan de activiteiten die in het teken staan van het goede doel. Zo hebben de leerlingen o.a. een bijdrage geleverd aan een school in Thailand, Dance4life en hebben geld ingezameld voor Orange Babies, Stichting Present Vlaardingen en het Jeugdfonds Sport & Cultuur Vlaardingen.  

EGE project 

Dit jaar start Het Lyceum Vos met het project Equity in Gifted Education (EGE). Het project is gericht op het opsporen en benutten van talenten van leerlingen om daarmee de kansengelijkheid te vergroten. De school doet dit door bij alle leerlingen uit klas 1 een aangepaste COVAT test af te nemen. Leerlingen met een hoge Covat score en een lage SES (Sociaal- Economische Score) worden uitgenodigd om mee te doen aan een programma ter verbetering van academische taalvaardigheid. Daarnaast is er ook een programma ter verbetering van de ouderparticipatie.  

Sportklas 

Hier volgen leerlingen extra sportoriëntatie, veelal in sporten die niet in het normale programma worden aangeboden. In deze lessen is er, naast het kennismaken met voor de leerlingen vaak nieuwe takken van sport, ook aandacht voor leren samenwerken, elkaar helpen, het leren organiseren van bewegingsactiviteiten, fairplay, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid. Ook is er ruimte voor gastlessen. Sportklas is een klas voor leerlingen die plezier beleven aan sport en wordt op vrijdagmiddagen georganiseerd. 

Cultuurklas  

In de Cultuurklas kunnen de kinderen per periode kiezen uit de Kunstklas, de Theaterklas, de Kookklas of de Mediaklas.  

Kunstklas en de Theaterklas

Hier volgen de leerlingen extra kunstonderwijs naast het reguliere programma van de beeldende en expressieve vakken. Op vrijdagmiddag krijgen de leerlingen extra lessen aangeboden binnen de disciplines van beeldende kunst, theater en muziek. 

Per periode kunnen zij hun voorkeuren aangeven. Wat spreekt hen het meest aan en waar willen ze graag meer over leren. Een vereiste voor de Kunstklas is uiteraard een voorliefde voor kunst en een enthousiasme dat groot genoeg is om er twee uur per week extra aan te besteden. 

Binnen de beeldende kunst kan er dieper worden ingegaan op zowel de mogelijkheden in het platte vlak als driedimensionaal. Zo kregen de leerlingen afgelopen jaar lessen aangeboden waarin zij de fijne kneepjes van het schilderen leerden en konden zij bijvoorbeeld ook kiezen voor een basiscursus strip- en cartoontekenen. In het driedimensionale lesaanbod kregen de leerlingen de gelegenheid om o.a. vaardigheden te ontwikkelen in het boetseren van een realistisch gezicht. 

Het lesaanbod van drama en muziek is geïntegreerd. Afgelopen jaar zijn diverse musicals als insteek gebruikt voor o.a. het leren toneelspelen en uitwerken van scènes. Hierbij hadden de docenten meteen een goede mogelijkheid om aandacht te besteden aan bijvoorbeeld zangtechniek. 

Kookklas 

De leerlingen kunnen ook kiezen voor de kookklas.  Op vrijdagmiddag gaat er van alles gebakken, gestoomd, gepresenteerd en voorbereid worden. Het exacte programma is nog in ontwikkeling maar het wordt zeker leerzaam, leuk en lekker. 

Mediaklas 

In de mediaklas staat media centraal. Hoe communiceren wij met elkaar in deze moderne maatschappij? Welke mogelijkheden zijn er allemaal? Het oprichten en het uitbrengen van een schoolkrant, fake news, inspraak, onderzoek, vormgeving en discussie. Of wat denk je van social media, fotografie en digitale skills? Afwisselend, uitdagend en vooruitstrevend die mediaklas! 

3D klas

In De 3D klas staan ontwerpen en leren vormgeven centraal. De leerling leert omgaan met 3D printers die onderling kunnen verschillen en wat je ermee kan printen. Hierbij kunnen de leerlingen hun inzicht verruimen, leren kijken in hun omgeving naar voorwerpen en wat daar bijzonder aan is. Daarnaast leren zij omgaan met software die helpt bij het ontwerpen en 2D naar driedimensionaal vertaalt. De leerlingen leren omgaan met materialen die gebruikt kunnen worden om te printen en zij leren de software te gebruiken om dit te bereiken. In het hele ontwerp en printproces krijgen leerlingen inzicht in de mogelijkheden, onmogelijkheden en de complexiteit van een 3D ontwerp. Als resultaat raken de leerlingen geïnspireerd door wat ze maken en ervaren zij successen. 

05. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij één van de twee interne vertrouwenspersonen van de school, de rector of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen. 

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling.   


Klachtenregeling OSVS, klik hier... 

05. Waar werken wij aan met onze leerlingen?

Basiskennis, vaardigheden en wereldburgerschap 
‘Groei naar de toekomst en vind je plek in de wereld’ 

Welzijn, gezondheid en relaties 
‘Voel je goed, gezien en gehoord. 

Talent, mindset en groei 
‘Ontdek je talent en volg jouw pad.’ 

 

Deze pijlers maken we waar met een sterk en deskundig team van Het Lyceum Vos-collega's. 

Basiskennis, vaardigheden en wereldburgerschap 

Een stevige basis van kennis 
We geven leerlingen de kennis en vaardigheden mee die ze nodig hebben om goed voorbereid te zijn op hun verdere studie en toekomstige loopbaan. Taal, rekenen, wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid vormen samen hun stevige basis voor later. 

Een stevige basis van vaardigheden 
We leren leerlingen om goed en begrijpend te lezen, informatie te analyseren en probleemoplossend te denken. We ontdekken samen de belangrijkste digitale tools en leren ze om verantwoord online te handelen en nieuwe technologieën effectief in te zetten. 

Wereldburgerschap 
Als toekomstige wereldburger leren we leerlingen hoe ze met een open blik kunnen kijken naar andere culturen, meningen en ideeën. Ze ontwikkelen vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en leren kritisch na te denken over nationale en wereldwijde vraagstukken. Door zich bewust te worden van hun rol in de samenleving en de wereld om hen heen, leren ze hoe ze hier straks een positieve bijdrage aan kunnen leveren. 


Welzijn, gezondheid en relaties 

Welzijn 
We vinden het belangrijk dat leerlingen goed in hun vel zitten en zich gezien voelen op school. Bij ons kun ze rekenen op een veilige en positieve omgeving waar iedereen elkaar ziet, respecteert en waardeert. We helpen leerlingen om zelfvertrouwen te ontwikkelen, trots te zijn op zichzelf en om te kijken naar de ander. 

Gezondheid 
We helpen leerlingen om goed voor zichzelf te zorgen, met emoties om te gaan, veerkracht op te bouwen en een gezonde balans te vinden tussen school, vrienden en ontspanning. 

Relaties 
We leren leerlingen hoe ze op een positieve manier waardevolle vriendschappen en samenwerkingen kunnen opbouwen en elkaars kwaliteiten kunnen ontdekken en benutten. 

Talent, mindset en groei 

Talent 
We geloven dat iedereen unieke talenten heeft. We helpen leerlingen die te ontdekken en verder te ontwikkelen. 

Mindset 
Door een groeimindset aan te moedigen, leren we leerlingen dat ze fouten mogen maken, vaardigheden kunnen verbeteren en met doorzettingsvermogen grote doelen kunnen bereiken en boven zichzelf uit kunnen stijgen. 

Groei 
Eigenaarschap betekent dat we leerlinge stap voor stap leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces en leerdoelen. 

We geven de ruimte en begeleiding om eigen keuzes te maken, zodat ze met zelfvertrouwen kunnen werken aan hun persoonlijke doelen en steeds zelfstandiger worden 

 

 

06. Contactgegevens

 
Het Lyceum Vos
Koninginnelaan 771
3136 EZ Vlaardingen


T. 010 850 35 20   E. info@hetlyceumvos.nl

Alle personeelsleden van Het Lyceum Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie

Rector
mw. H. de Koning
dekoning@hetlyceumvos.nl

Afdelingsleiding

mw. A. Mols | Onderbouw
mols@hetlyceumvos.nl

dhr. drs. C.A. ter Haar | Bovenbouw havo
terhaar@hetlyceumvos.nl

mw. N. van der Goes | Bovenbouw vwo
vdgoes@hetlyceumvos.nl

Decanen

dhr. A. Samaniri | decaan havo/vwo
samaniri@hetlyceumvos.nl

dhr. J. de Vega Diaz | decaan vwo
devega.diaz@hetlyceumvos.nl

Coördinatoren Zorg

mw. C. de Jong
jong@hetlyceumvos.nl

mw. M.A. Snoeij
snoeij@hetlyceumvos.nl

mw. S. Baan
baan@hetlyceumvos.nl

Ondersteuningsmentor

mw. Koopmans
koopmans@hetlyceumvos.nl

Dyslexiecoach

mw. Verhoeven
vanmourik@hetlyceumvos.nl

Leerlingcoördinatoren

mw. L. Koster
koster@hetlyceumvos.nl

mw. S. van Houweling
houweling@hetlyceumvos.nl

mw. M.D. Barzilay
barzilay@hetlyceumvos.nl

dhr. E. Rijst
vanrijst@hetlyceumvos.nl

Docenten
Naam Vakgebied / Rol E-mail
Dhr. Abdel Salam Rekenen abdelsalam@hetlyceumvos.nl
Mw. van Adrichem Aardrijkskunde vanadrichem@hetlyceumvos.nl
Mw. Ahmed Biologie en Nask ahmed@hetlyceumvos.nl
Dhr. Awata Frans awata@hetlyceumvos.nl
Mw. Atmopawiro Wiskunde satmopawiro@hetlyceumvos.nl
Mw. Baan Engels baan@hetlyceumvos.nl
Mw. Barzilay Maatschappijleer barzilay@hetlyceumvos.nl
Mw. Blenk Scheikunde blenk@hetlyceumvos.nl
Mw. Bos Leerlingcoach bos@hetlyceumvos.nl
Mw. Breeuwsma Aardrijkskunde breeuwsma@hetlyceumvos.nl
Mw. Broekmans Nederlands broekmans@hetlyceumvos.nl
Dhr. Bronder Koken bronder@hetlyceumvos.nl
Mw. Creemers Onderwijsassistent creemers@hetlyceumvos.nl
Mw. ten Dam Beeldende vorming tendam@hetlyceumvos.nl
Dhr. Dammann Technisch onderwijsassistent en 3D klas dammann@hetlyceumvos.nl
Mw. Dijkers-Straathof Conciërge dijkers@hetlyceumvos.nl
Mw. Dulfer Geschiedenis dulfer@hetlyceumvos.nl
Mw. van der Goes Afdelingsleider bovenbouw VWO en Frans vdgoes@hetlyceumvos.nl
Dhr. ter Haar Afdelingsleider bovenbouw Havo en Natuurkunde terhaar@hetlyceumvos.nl
Mw. Hahn Duits hahn@hetlyceumvos.nl
Mw. den Hartigh Engels hartigh@hetlyceumvos.nl
Dhr. de Haze Aardrijkskunde dehaze@hetlyceumvos.nl
Dhr. Hobijn Lichamelijke opvoeding hobijn@hetlyceumvos.nl
Dhr. Hoff Biologie hoff@hetlyceumvos.nl
Mw. Houweling Nederlands houweling@hetlyceumvos.nl
Mw. Hueting Bedrijfseconomie hueting@hetlyceumvos.nl
Dhr. Hupkes Wiskunde hupkes@hetlyceumvos.nl
Mw. Janssen CKV en Muziek/Drama janssen@hetlyceumvos.nl
Mw. de Jong Ondersteuningscoördinator jong@hetlyceumvos.nl
Mw. de Jong Wiskunde ddejong@hetlyceumvos.nl
Dhr. Kalkman Lichamelijke opvoeding kalkman@hetlyceumvos.nl
Mw. van Kan Geschiedenis en roostermaker vankan@hetlyceumvos.nl
Mw. de Koning Rector dekoning@hetlyceumvos.nl
Mw. Kooij Beeldende vorming kooij@hetlyceumvos.nl
Mw. Koopmans Nederlands koopmans@hetlyceumvos.nl
Mw. Koster Engels en leerlingcoördinator onderbouw koster@hetlyceumvos.nl
Mw. Lakhssim Bedrijfseconomie lakhssim@hetlyceumvos.nl
Mw. Lindsey Engels lindsey@hetlyceumvos.nl
Mw. Luijten Planinstructeur luijten@hetlyceumvos.nl
Dhr. Mahmoud Natuurkunde en NaSk mahmoud@hetlyceumvos.nl
Mw. Mahmoud Wiskunde vmahmoud@hetlyceumvos.nl
Mw. Mols Afdelingsleider onderbouw mols@hetlyceumvos.nl
Mw. Monga Frans monga@hetlyceumvos.nl
Dhr. Noordberger Aardrijkskunde en Duits noordberger@hetlyceumvos.nl
Mw. Pasman Duits
Dhr. Philip Leerkrachtondersteuner philip@hetlyceumvos.nl
Mw. Plugge Wiskunde plugge@hetlyceumvos.nl
Mw. Popelier Nederlands popelier@hetlyceumvos.nl
Mw. Redan Administratie redan@hetlyceumvos.nl
Mw. Redert Conciërge redert@hetlyceumvos.nl
Dhr. van Rijst Lichamelijke opvoeding en leerlingcoördinator bovenbouw vanrijst@hetlyceumvos.nl
Dhr. de Romph Lichamelijke opvoeding deromph@hetlyceumvos.nl
Dhr. Rudi Economie rudi@hetlyceumvos.nl
Dhr. Samaniri Economie en bedrijfseconomie samaniri@hetlyceumvos.nl
Mw. Soekroella Nederlands soekroella@hetlyceumvos.nl
Mw. Simons Geschiedenis simons@hetlyceumvos.nl
Dhr. Snellens Beeldende vorming, kunst algemeen en onderzoeksvaardigheden snellens@hetlyceumvos.nl
Mw. Snoeij Nederlands en ondersteuningscoördinator mostert@hetlyceumvos.nl
Dhr. Spitter Biologie spitter@hetlyceumvos.nl
Mw. Stout-Jansen Natuurkunde stout-jansen@hetlyceumvos.nl
Dhr. van Stralen Wiskunde dvanstralen@hetlyceumvos.nl
Mw. Stroombergen Scheikunde stroombergen@hetlyceumvos.nl
Mw. Terveer Engels terveer@hetlyceumvos.nl
Dhr. van Toren Conciërge vantoren@hetlyceumvos.nl
Dhr. de Vega Diaz Spaans, Engels en Decaan devega.diaz@hetlyceumvos.nl
Mw. Verhoeven Leerlingcoach vanmourik@hetlyceumvos.nl
Mw. Vermeulen Administratie en applicatiebeheerder Magister avermeulen@hetlyceumvos.nl
Dhr. de Visser Technisch onderwijsassistent devisser@hetlyceumvos.nl
Mw. Vleugel Planinstructeur (vervanging) en begeleider stilte-uren vleugel@hetlyceumvos.nl
Mw. Walstra Leerlingcoach walstra@hetlyceumvos.nl

Administratief personeel
Naam E-mail
Mw. A. Vermeulen - van den Akker avermeulen@hetlyceumvos.nl
Mw. G.J. Redan redan@hetlyceumvos.nl

Onderwijs Ondersteunend Personeel
Naam E-mail
Dhr. Dammann dammann@hetlyceumvos.nl
Dhr. de Visser visser@hetlyceumvos.nl
Mw. Creemers creemers@hetlyceumvos.nl
Dhr. Bronder bronder@hetlyceumvos.nl
Mw. Luijten luijten@hetlyceumvos.nl
Mw. Redert redert@hetlyceumvos.nl
Dhr. Philip philip@hetlyceumvos.nl
Mw. Dijkers-Straathof dijkers-straathof@hetlyceumvos.nl
Dhr. van Toren vantoren@hetlyceumvos.nl

06. Interne Vertrouwenspersoon

De interne vertrouwenspersoon is er:

  • Om te zorgen voor de eerste opvang bij klachten.  
  • Om te luisteren naar het verhaal van de klager. 
  • Verwijst bij klachten over ongewenste omgangsvormen zo nodig door naar de externe vertrouwenspersoon. 
  • Meld bij een vermoeden van een strafbaar feit rond seksuele intimidatie of een zedenmisdrijf altijd aan bevoegd gezag. 
  • Om bij verwijzing desgewenst het eerste contact te leggen. 
  • Ondersteunt de klager bij problemen. 
  • Om continue voorlichting te geven over dat de interne vertrouwenspersoon er is om te praten over problemen, ook op het gebied van ongewenste omgangsvormen. 
  • Om informatie te geven over de bestaande klachtencommissie en klachtenprocedure. 
  • Verplicht tot geheimhouding, behalve ten opzichte van collega-vertrouwenspersonen, bevoegd gezag, klager, externe vertrouwenspersoon, klachtencommissie, gerechtelijke autoriteiten en artsen. 
  • Om geheimhouding van alle zaken die voortvloeien uit de werkzaamheden. 

06. Procedure bij te laat komen

Op onze school streven we ernaar een leeromgeving te creëren waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Punctualiteit speelt hierbij een essentiële rol. Wanneer leerlingen op tijd aanwezig zijn, draagt dit bij aan een rustige en georganiseerde start van de les, wat de concentratie en leerprestaties ten goede komt. Te laat komen verstoort de lessen, zowel voor de leerling zelf als voor medeleerlingen en docenten. Om ervoor te zorgen dat iedereen maximaal kan profiteren van het onderwijsaanbod, hebben we een duidelijk beleid opgesteld rondom te laat komen. Dit beleid is bedoeld om leerlingen aan te moedigen tijdig op school te zijn en de lessen zonder onderbrekingen te laten verlopen.  

Als een leerling niet op tijd in een les aanwezig kan zijn, dan moet de leerling een te-laatbriefje halen bij de administratie of bij de conciërge. Met dit te-laat-briefje krijgt de leerling alsnog toegang tot de les. Zonder een te-laat-briefje wordt de toegang na aanvang van de les niet toegestaan.  

Bij elk te-laat-briefje wordt een melding in het leerlingvolgsysteem gezet ongeacht de reden. Bij te-laat komen door vooraf gemeld bezoek aan de huisarts/ de tandarts etc. wordt de code AT (afspraak terug) in het leerlingvolgsysteem gezet. Bij alle overige gevallen wordt de code LM (te laat) in het leerlingvolgsysteem gezet. In beide gevallen krijgt de leerling een briefje waarmee de leerling toegang krijgt tot de les.  

Als een leerling MEER dan 15 minuten te laat is en dit is niet vooraf gemeld met een geldige reden door ouders, dan wordt dit beschouwd als een volledig gemist lesuur en dient dit ingehaald te worden! Dit zal in het systeem genoteerd worden als spijbelen (SP).  

Als de leerling een te-laat-briefje heeft gehaald met de code LM (dus niet AT), dan meldt de leerling zich later op de dag ook bij de leerlingcoördinator.  

Leerlingen uit klas 1 en 2 melden zich bij mevr. Koster  
Leerlingen uit klas 3 melden zich bij mevr. Houweling  
Leerlingen uit klas 4 t/m 6 melden zich bij dhr. Van Rijst of mevr. Barzilay  

 

1e keer te laat  
2e keer te laat      Leerlingen mogen 3x te laat komen in het schooljaar  
3e keer te laat  

4e keer te laat        1x 7:45 uur melden en brief naar ouders 
5e keer te laat        1x 7:45 uur melden 
6e keer te laat        2x 7:45 uur melden en contact thuis  
7e keer te laat        2x 7:45 uur melden  
8e keer te laat        2x 7:45 uur melden  

9e keer te laat       hele week 7:45 uur melden en gesprek op school 
10e keer te laat     één dag vierkant rooster (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 
11e keer te laat     twee dagen vierkant rooster (van 7:45 uur tot 16:15 uur)  
12e keer te laat     een week vierkant rooster (van 7:45 uur– 16:15 uur)  

13e keer te laat     interne schorsing 1 dag (van 7:45 uur tot 16:15 uur) + contact met thuis 
14e keer te laat     interne schorsing 2 dagen (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 
15e keer te laat     interne schorsing 3 dagen (van 7:45 uur tot 16:15 uur) 

16e keer te laat     melding leerrecht   

Bij het voeren van gesprekken (zowel telefonisch als in persoon) worden gemaakte afspraken vastgelegd in het logboek van het leerlingvolgsysteem. Zowel de administratie, als docenten, mentoren, leerlingcoördinatoren en leden van het MT doen dit.  

De schoolleiding behoudt het recht om van bovenstaande regels af te wijken. 

06.Decaan

De decaan neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
Naast de vakdocenten en de mentoren is de decaan één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders/verzorgers advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 

De decaan is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders/verzorgers als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de decaan goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

07. Het rapport

De leerlingen krijgen driemaal per jaar een rapport uitgereikt. Bevordering vindt plaats op grond van de resultaten op het eindrapport, dat een gewogen gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde. Ouders kunnen thuis via een ouderaccount de actuele resultaten volgen via Magister.

De bevorderingsnormen zijn hier terug te vinden.  

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

07. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen en het gevoel hebben erbij te horen. 

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden. 

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren. Dit staat in onze visie beschreven. 

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden. 

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. Zo creëren we een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten. 

Op onze school hanteren we het antipestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het meenemen van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd. 

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, blijven wij in gesprek. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen. 

Voor het antipestprotocol: klik hier 

Uitgangspunten 

De school is een plek zwaar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet dat het volgende gedrag zichtbaar is: 

Voor leerlingen: 
  • Je gaat respectvol omgaan met de ander. Je geeft ruimte om de anders zichzelf te kunnen laten zijn; 
  • Je zorgt ervoor dat je tijdens de lessen en de pauzes op jezelf let en op een positieve manier met de ander omgaat.  
  • Je weet dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze is; 
  • Je weet bij wie je terecht kan als er problemen zijn; 
  • Je mag verwachten dat je serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers; 
  • Je mag verwachten dat er duidelijke afspraken over dit alles zijn 
Voor ouders/verzorgers: 
  • De ouders/verzorger kan erop vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan; 
  • De ouders/verzorgers weten dat er geen bedreigingen voorkomen; 
  • De ouders/verzorgers ervaren een open oor vinden voor problemen; 
  • De ouders/verzorgers ervaren dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt; 
  • De ouders/verzorgers hebben zicht op duidelijke afspraken over dit alles. 
  • De ouders/verzorgers kunnen op een respectvolle manier op school een gesprek voeren over incidenten, zorgen over hun kind etc. 
Voor medewerkers: 
  • Medewerkers worden met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers en collega's, 

  • Medewerkers ervaren dat problemen worden aangepakt; 
  • Mederkers weten waar ze terecht kunnen met signalen; 
  • Voor medewerkers is er uidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten; 
  • Voor medewerkers zijn duidelijke afspraken over dit alles bekend 
Voor de omgeving/de buurt: 
  • Onze omgeving heeft geen overlast van leerlingen die buiten het plein verblijven 
  • Onze omgeving ervaart geen last van vandalisme, vervuiling of diefstal; 
  • Onze omgeving ervaart dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag; 
  • Onze omgeving ervaart dat hun signalen worden opgepakt en problemen worden aangepakt. 

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht. 

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom omgaan met pestgedrag, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten. 

Tassencontrole 
In samenspraak met de officier van justitie heeft de politie van onze regio bepaald dat de school tassen mag controleren. De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle leerlingen en het personeel. Om deze veiligheid te waarborgen, heeft het managementteam (MT) het recht om bij vermoedens van strafbare feiten of constatering van strafbare feiten, tassen te controleren. Bij deze controle maakt het MT altijd een afweging in het belang van de privacy en het belang dat de school heeft bij de inzage. Het doorzoeken van tassen is met name toelaatbaar bij een concrete aanleiding (een gepleegde overtreding) en een zwaarwegend belang (veiligheid van de school bijvoorbeeld). 

  

08. Lestijden

  Onderbouw      Bovenbouw 
 1e uur 08.15-09.00    1e uur  08.15-09.00 
 2e uur 09.00-09.45   2e uur 09.00-09.45
 pauze 09.45-10.00    3e uur 09.45-10.30 
 3e uur 10.00-10.45   pauze  10.30-10.45 
 4e uur 10.45-11.30    4e uur  10.45-11.30 
 5e uur 11.30-12.15    5e uur 11.30-12.15 
 pauze 12.15-12.45    6e uur  12.15-13.00
 6e uur 12.45-13.30    pauze  13.00-13.30 
 7e uur 13.30-14.15    7e uur  13.30-14.15 
 8e uur 14.15-15.00    8e uur 14.15-15.00 
 pauze 15.00-15.15    pauze  15.00-15.15 
 9e uur 15.15-16.00     9e uur 15.15-16.00 
 10e uur 16.00-16.45    10e uur 16.00-16.45

08. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte niet aanwezig kan zijn, dan dient dit door ouder/verzorger voor 8.30 uur op betreffende dag gemeld te worden aan school. Dit kan een ouder doen door in de Magister ouder app in te loggen en de leerling voor die dag (en/of de daaropvolgende dag) op ziek te zetten in de aanwezigheidsmodule. Mist een leerling om een andere geldige reden een les of meerdere lessen dan dienen de ouders/verzorgers dit dezelfde dag te melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet telefonisch contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) langer van tevoren bekend is, kan dit ook vooraf door ouders telefonisch worden gemeld of de leerling kan hiertoe op de administratief een briefje van ouder/verzorger overhandigen waarop staat wat de reden van het verzuim is inclusief naam van de leerling en betreffende datum/lesuren.  

LET OP: Via de Magister ouder app kan vooralsnog alleen ziekgemeld worden, alle andere afwezigheidsmeldingen moeten telefonisch gedaan worden. 

09. Lestabellen

In een lessentabel staat welke vakken de leerlingen gedurende het schooljaar krijgen. En hoeveel uur zij dit vak per week krijgen.

Klik hier om de lestabel van Het Lyceum Vos te bekijken... 

09. Verlof buiten de schoolvakanties

Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is niet mogelijk. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is, etc. zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen. 

Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en dit is volgens de leerplichtwet geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen.  

Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Hierbij moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden verstaan we bijvoorbeeld het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naast familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te overleggen, zoals overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje, uittreksel burgerlijke stand.  

Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn (en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.  Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende.  

Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste en de laatste twee lesweken van het schooljaar worden doorgaans niet gehonoreerd. 
 
Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de rector. Indien nodig vraagt zij advies aan de leerrechtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden in behandeling genomen door de leerrechtambtenaar. 
Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de rector verplicht dit te melden bij de leerrechtambtenaar. Tegen ouders/verzorgers kan een proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een geldboete opleggen.  

Deze informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid... 
 
Pagina 3 van 4Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  Volgende   Laatste