TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Het Lyceum Vos

02. Zo herken je ons

 

Kernwaarden 

Onze drie waarden staan centraal in de samenwerking met collega's, leerlingen en ouders. 

Vertrouwen 
We respecteren en waarderen elkaar in al onze verschillen. Iedereen krijgt de ruimte om te leren, te groeien en zichzelf te ontwikkelen. 

Versterken 
We werken met passie en plezier, benutten onze talenten en versterken elkaar. 

Verwonderen 
We zijn nieuwsgierig, staan open voor elkaars ideeën en denken in mogelijkheden. 

 

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor advies vanuit de docent, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons schoolplan en jaarplannen zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. 

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een kwaliteitscoördinator in dienst. 

Om de kwaliteit van het onderwijs in de klas te meten en te bevorderen bezoeken de kwaliteitscoördinator en het MT de lessen. Het doel van deze bezoeken is het versterken van onze VOS les en het verder versterken van ieders pedagogisch- en didactische vaardigheden. Daarnaast is er ook collegiale consultatie; hierbij bezoeken collega's elkaars lessen, voor feedback en input gericht op het versterken van elkaars kwaliteiten. 

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Zo voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven. 

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl. 

03. Laptopregeling

Op Het Lyceum Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.   

Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device).  

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder/verzorger en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internetverbinding worden door de school gefaciliteerd.   

Voor zij-instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.   

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, Office 365, printen (betaald) en een internetverbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden.  

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouder/verzorger worden geëist. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder/verzorger ervoor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode, wel ter vervanging van een laptop die gerepareerd moet worden. 

Mocht u financiële ondersteuning nodig hebben, bij het huren of aanschaffen van een laptop, dan kunt u contact opnemen met dhr. Hobijn: hobijn@hetlyceumvos.nl; hij is onze coördinator kansengelijkheid. 

03. Leerjaar 4, 5 en 6 (bovenbouw)

Op de havo bereidt de leerling zich voor op een hbo-studie. Het havo-diploma geeft onder bepaalde voorwaarden toelating tot de 5e leerjaar van het vwo. Leerlingen die met gemiddeld een 7,5 voor de havo slagen, mogen solliciteren op de mogelijkheid om leerjaar 5 en 6 van het vwo in één jaar te volgen. 

In het vierde leerjaar van de havo en het vwo hebben de leerlingen voor één van de volgende profielen gekozen: 

  • Cultuur & Maatschappij (CM); 
  • Economie & Maatschappij (EM); 
  • Natuur & Gezondheid (NG); 
  • Natuur & Techniek (NT). 

Elk van de vier profielen bestaat uit drie delen: 

  • Vakken uit het gemeenschappelijk deel, die alle leerlingen van het leerjaar volgen. 
  • Profielvakken, die voorbereiden op de vervolgstudie en werk en per profiel variëren 
  • Vrije keuzevakken. 

Werkwijze 
In alle leerjaren van de bovenbouw leren leerlingen met vrijheid en zelfstandigheid om te gaan. Het gepersonaliseerd leren is in deze leerjaren aangepast aan de eisen die een examenprogramma stelt. Daarnaast bereiden leerlingen zich voor op de keuze van een vervolgopleiding. 

Introductieperiode 
In havo-4 en vwo-4 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel. 

Excursies en reizen 
Voor havo-4 worden in de loop van het schooljaar enkele educatieve excursies georganiseerd. In havo-5 en vwo-6 zullen de leerlingen tijdens het schooljaar een reis naar Barcelona maken.  

Praktische opdrachten en voortgangstoetsen 
Een deel van het door de leerling te maken werk, wordt gegeven in de vorm van een werkopdracht. Dit is een opdracht waarbij de leerling bepaalde algemene en vakinhoudelijke vaardigheden oefent, gekoppeld aan een stuk van de examenstof. Het gaat vaak om het toepassen van de stof die tijdens de les is behandeld. Een goede werkplanning is noodzakelijk om niet in tijdnood te raken. 

Toetsen 
Het aantal toetsen is beperkt vanaf klas 4. De PTA toetsen zijn opgenomen in het Programma voor Toetsing en Afsluiting (het PTA) en bepalen het uiteindelijke schoolexamencijfer. Het PTA voor het hele schooljaar is vanaf het begin van het schooljaar bekend, zodat het werk goed kan worden gepland. 

De omvang van de toetsen is behoorlijk groot. Het Lyceum Vos kent voor alle leerjaren van de bovenbouw toetsweken. Deze toetsweken worden 3 maal per jaar gehouden. Toetsen buiten de toetsweken zijn, net als in de onderbouw, formatief. 

Voorbereidend wetenschappelijk onderzoek; het Profielwerkstuk (PWS) 
In de bovenbouwklassen havo en vwo worden leerlingen begeleid in het schrijven van een profielwerkstuk, het PWS. In dit werkstuk richten de leerlingen zich op kleinschalig wetenschappelijk onderzoek ter voorbereiding van het doen van onderzoek, dat onderdeel uitmaakt van een hbo of universitaire studie. 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Visie op onderwijs

We gaan en staan voor onderwijs dat aansluit bij de talenten, interesses en leer-strategieën van iedere leerling. We dagen hen uit om in beweging te komen, hun eigen pad te ontdekken en te volgen. Samen zorgen we ervoor dat leren hen motiveert, inzicht en richting geeft aan hun toekomst. 

Krachtig, eigentijds onderwijs betekent voor ons: 
  • Je veilig en gezien voelen (relatie/welzijn) 
  • Een leeromgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten en leerlingen uitdaagt om tot leren te komen 
  • Groeien in kennis en toekomstgerichte vaardigheden (competentie) 
  • Elkaar respecteren, helpen en versterken (samenwerken) 
  • Kansen bieden, ruimte geven binnen duidelijke kaders (autonomie/vrijheid) 
  • Groeien in het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling (eigenaarschap en persoonlijk leiderschap 

 

03. Waar we voor gaan

 

‘Samen Slim groeien!’ 

Slim groeien: 
‘Slim groeien’ betekent dat we samen met de leerlingen kijken wat er nodig is om verder te komen. We ontdekken hun leerstrategie en helpen die verder te ontwikkelen, zodat ze slim groeien op een manier die bij hen past. 

Trots zijn: 
We zorgen ervoor dat leerlingen zich veilig en gezien voelen. Iedereen is anders en heeft unieke talenten. Daar mag je trots op zijn. Leerlingen groeien als persoon, kennen hun talenten en weten wat ze kunnen betekenen voor anderen 

Nieuwsgierig blijven: 
Wie nieuwsgierig is, blijft leren. Daarom stimuleren we leerlingen om verder te kijken, vragen te stellen en leergierig te zijn. Zo blijven ze zichzelf verwonderen en raken ze nooit uitgeleerd 

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Resultaten

Onderstaand een overzicht van de onderwijsresultaten vanuit de inspectiestandaarden. De resultaten van schooljaar 2024-2025 zijn nog niet opgenomen in de overzichten (behalve bij de onderwijspositie), wel in de toelichtingen. Gedurende schooljaar 2025-2026 zal het schema aangepast zijn naar het driejaarsgemiddelde van de schooljaren 2022-2023, 2023-2024, 2024-2025.

Klik hier om het overzicht te bekijken.

04. Uitgangspunten

Uitgangspunten voor het vormgeven van ons onderwijs zijn: 

  • Kennis wordt niet alleen overgedragen maar verworven (geconstrueerd); 
  • Leren doe je vooral door het ontplooien van eigen activiteiten (eigenaarschap); 
  • Leren doe je samen (o.a. met klasgenoten); 
  • Leren doe je in samenhang (contextrijk, realistisch); 
  • Reflectie speelt een belangrijke rol bij leren; 
  • In ons onderwijs is het maken van keuzes erg belangrijk. Binnen vaste kaders begeleiden wij je hierin. 
  • (Teams van) volwassenen ondersteunen het leren in verschillende rollen. 

04. Visie op leren

Ruimte bieden en denken in mogelijkheden 
We vinden dat al onze leerlingen de ruimte moeten krijgen om te leren, te groeien en zichzelf te ontwikkelen. We stemmen onze aanpak af op de leerdoelen van de leerling. Dat doen we door maatwerk te bieden, te denken in mogelijkheden en extra ondersteuning te geven aan wie dat nodig heeft. Zo blijft leren waardevol en passend. 

Motivatie, leerplezier en doorzettingsvermogen 
Motivatie en leerplezier ontstaan wanneer leerlingen uitgedaagd worden om iets nieuws te ontdekken en stap voor stap te groeien. Leerlingen leren dat het oké is om even vast te zitten, hulp te zoeken en door te zetten. 

Persoonlijke groei 
Leerlingen leren beter te begrijpen wat hun sterke en ontwikkelpunten zijn, wat hen helpt om steeds zelfstandiger te worden en zich goed voor te bereiden op de toekomst.  

Duidelijk inzicht in voortgang 
Met persoonlijke leerdoelen en een eigen coach wordt de groei van de leerling gemonitord en wordt het leerproces inzichtelijk en transparant. 

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen: 

Leerlingen met leerproblemen kunnen steunles krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht;

De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie

Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial  puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Mevrouw Verhoeven onze dyslexiecoach.

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie

Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hieraan vast.

05. Belangrijke instanties

De Leerplichtambtenaar 
Leerrecht.nl
T. 010 - 248 4040
info@leerrecht.nl
 

De Inspectie van het Onderwijs 
www.onderwijsinspectie.nl
T. 0800 - 8051 

De Schoolarts 
Van Hogendorplaan 501 
3135 BP Vlaardingen 
T 010 - 248 80 63 

Pagina 2 van 4Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  Volgende   Laatste