In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen. Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Nieuw Waterweg Noord.
Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...
Ondersteuningsprofiel
In het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning. Het ondersteuningsprofiel is tot stand gekomen met medewerking van medewerkers en leerlingen.

Hoe zijn leerlingen betrokken?
De leerlingenraad heeft de directie advies gegeven over verbeteringen, vanuit input van hun achterban. Zo hebben de leerlingen aangegeven dat zij graag willen weten bij wie ze waarvoor terecht kunnen. Dat is nu nog onvoldoende duidelijk. De leerlingenraad heeft het advies gegeven hiervoor een schema te maken. Zo weten de leerlingen straks bij wie ze terecht kunnen voor bijvoorbeeld counseling, discriminatie, pesten etc. De poster wordt aan het begin van schooljaar 2025-2026 gemaakt welke binnen de school zichtbaar wordt.
Een ander advies is twee coaches per leerling in de plaats van een coach voor het leerproces en de mentor voor het sociaal-emotioneel welbevinden. Dit advies gaan we niet op deze manier opvolgen. Wel zal er wel meer duidelijk voor de coaches en de mentoren komen hoe om te gaan met de wens van leerlingen om met de coach ook het sociaal welbevinden te bespreken, waarbij het leerproces leidend blijft. De signalen die de coach van de leerling ontvangt, kunnen dan bij door juiste mensen binnen de organisatie opgepakt worden.
Alle leerlingen hebben een korte vragenlijst over hun mening over ons ondersteuningsaanbod ingevuld. De resultaten van deze enquête hebben we meegenomen in de opzet van ons ondersteuningsprofiel.
In het schooljaar 2024-2025 is er ook via Unicef een "tot je recht” poll uitgezet. Deze poll gaat over kwaliteit van onderwijs en welzijn van de leerling. De uitkomst hebben leerlingen van de leerlingenraad aan de directie gepresenteerd. Tevens hebben zij oplossingen voorgedragen, waar de directie mee aan de slag gaat, passend bij ons schoolplan (pijler welzijn, gezondheid en relaties). De leerlingenraad heeft de directie onder andere geadviseerd om duidelijker te maken waarvoor en bij wie leerlingen kunnen aankloppen. We denken hierbij aan de rol van de leerlingcoördinator, de rol van de afdelingsleider, de rol van het meldpunt discriminatie etc.
Jaarlijks wordt er op school een tevredenheidsonderzoek bij leerlingen en ouders/verzorgers gedaan. De resultaten hiervan worden door de kwaliteitscoördinator en het MT geanalyseerd. Vervolgens worden er met het team speerpunten bepaald en acties uitgezet. In het schooljaar 2025-2026 zullen de verschillende pijlers de resultaten meenemen in het uitzetten van hun acties bij de diverse ambities.
Ondersteuningsaanbod
De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders/verzorgers en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos is te vinden op de website.
Samenwerkingsverband
Onze school valt onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg.