TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

01. Het toelatingsbeleid

Het toelatingsbeleid geldt voor alle vormen van onderwijs op onze school. Het Lyceum Vos heeft bij het aannemen van leerlingen te maken met: onder-instroom (vanuit het primair onderwijs),  zij-instroom en doorstroom (vanuit een andere afdeling binnen de school). De toelatingscommissie heeft een toelatingsprocedure opgesteld voor zowel leerlingen die instromen via het primair onderwijs als leerlingen die instromen vanuit een andere school voor VO. Voordat leerlingen geplaatst kunnen worden, moet de toelatingsprocedure zijn afgerond. Deze procedure wordt gestart nadat de ouders/verzorgers met hun kind op school zijn geweest voor een aanmeldgesprek. De toelatingscommissie beslist over plaatsing, afwijzing of verlengde toelatingsprocedure. De ouders/verzorgers van de ingeschreven leerling worden betrokken bij het toelatingsbeleid. 

Bij doorstroom stroomt de leerling intern door binnen de eigen school of binnen andere Vos-scholen. 

Bij doorstroom binnen de eigen school beslist de rapportvergadering 

Bij doorstroom binnen de andere Vos-scholen vindt er overleg plaats tussen de afdelingsleiders en zorg coördinatoren van de betreffende scholen.


Toelatingssbeleid, klik hier... 

01. Onderwijs op De Mavo Vos

Ons onderwijs wordt gegeven op kbl/mavo en mavo-niveau. In de onderbouw kenmerkt het onderwijs zich door het gebruik van een eigen laptop en het aanleren van de benodigde ICT-vaardigheden. De vaardigheden worden toegepast in de vakken Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, mens en natuur  en het Techmakers projectonderwijs Leerlingen werken in een kleine en veilige setting waarbij docenten hun eigen vak verzorgen. Hierdoor ontstaat een sterke binding tussen docent en leerling.   

We werken met activerende werkvormen, die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen, waarbij we leerlingen structuur bieden en uitdagen zich persoonlijk te ontwikkelen. We gaan uit van de passie, talenten en interesse van de leerling en leren onze leerlingen zichzelf doelen te stellen. Leerlingen krijgen een actief aandeel in de wat/hoe keuze bij het vormgeven van hun onderwijs. Leerlingen ontwikkelen “21st Century Skills”, zodat ze voorbereid zijn op de technologie van de toekomst.   
 
De leerlingen kiezen aan het eind van het tweede jaar een breed vakkenpakket. Dit bestaat uit 8 vakken. Vanaf het vierde leerjaar krijgen zij les in zeven examenvakken, waaronder het praktijkgerichte examenprogramma Dienstverlening & Producten. Binnen het eindexamenprogramma wordt een keuze gemaakt voor economie, zorg & welzijn, landbouw of techniek. Er wordt gewerkt aan levensechte projecten, samen met het mbo en het bedrijfsleven. Tezamen vormt dit een ‘TL-Plusprogramma’.   

De kennis en vaardigheden van het “praktijkgerichte vak komen goed van pas en maken de overstap naar het mbo eenvoudiger. Met het TL-plus diploma op zak kan de leerling doorstromen naar het vierde leerjaar van de havo.  

Basisvaardigheden 
Ter versterking van de basisvaardigheden is er op school extra aandacht voor ICT-vaardigheden, burgerschap, taalvaardigheid en rekenen. Op onze lessentabel staan hier uren voor ingeroosterd.  

Maatwerk  
Tijdens coachuren gaan de leerlingen in gesprek met hun coach/mentor over onder andere de keuzes die ze maken tijdens KeuzeWerkTijd en de vraag wat ze willen leren.    

Talentontwikkeling  
De Mavo Vos blinkt uit in het begeleiden van leerlingen op het gebied van Loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB). Hiermee beginnen wij al in het eerste leerjaar. 

Tijdens de Talentweek en projecten worden de zeven werelden van de technologie verkend, zodat leerlingen een beeld krijgen wat hierin allemaal te doen is. Middels deze Talentweek, projecten en diverse (buitenschoolse) activiteiten leren leerlingen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen, zodat zij een gedegen keuze kunnen maken voor een vervolgopleiding. Deze activiteiten bestaan onder andere uit speeddates met beroepsbeoefenaars, gastlessen, excursies, stages bij bedrijven of instellingen en proefstuderen op het mbo.. Daarbij zijn allerlei zeer waardevolle vaardigheden aangeleerd, zoals onderzoeken, samenwerken, presenteren en ICT-vaardigheden. Wij horen dan ook regelmatig vanuit het vervolgonderwijs terug dat onze leerlingen hiermee een grote voorsprong hebben op leerlingen van andere scholen.   
 
Stage leerjaar 3 
De Mavo Vos kiest ervoor de leerlingen op stage te laten gaan, omdat het een belangrijke meerwaarde biedt. Leerlingen leren ook buiten de school en komen in aanraking met mogelijkheden, die zij anders minder snel ontdekken. Kennis maken met én een onbetaalde bijdrage leveren aan de maatschappij leidt tot goed burgerschap. Kortom, jezelf ontwikkelen, je oriënteren op de maatschappij en eens iets leren buiten de schoolbanken op onbaatzuchtige wijze. Voor onze leerlingen bedraagt de stage in totaal 30 uur.  

Aansluiting vervolgonderwijs  
Met het mbo vindt regelmatig overleg plaats om de opleidingenen van het vmbo naar het mbo zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. De leerlingen worden begeleid in het maken van een juiste keuze voor hun toekomst. Er is een intensieve samenwerking met de omliggende mbo’s. Docenten van deze onderwijsinstellingen nemen deel aan kennismakingsprogramma’s met onze docenten.   

Dit heeft als doelstelling de overstap van vmbo naar mbo te vereenvoudigen. Mavoleerlingen maken ook zeer regelmatig kennis met diverse bedrijven en sectoren binnen de mbo’s door korte stages, uitwisselingen, proefstuderen, gastlessen en bezoeken.  

01. Openbaar onderwijs 

Als openbare school staan we open voor iedereen, ongeacht achtergrond, cultuur of overtuiging. We bieden een veilige en respectvolle leeromgeving, waarin diversiteit wordt gewaardeerd en iedereen de ruimte krijgt om zichzelf te zijn. 

We moedigen leerlingen aan om met een open blik naar de wereld te kijken en van elkaar te leren. Binnen onze school is er ruimte voor ieders cultuur en tradities. We geven geen voorkeur aan één specifieke levensbeschouwing. 

Ons onderwijs is gericht op wederzijds respect en gelijkwaardigheid. Zo creëren we samen een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en in veiligheid kan groeien en ontwikkelen. 

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen.

Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...

Ondersteuningsprofiel 

In het ondersteuningsprofiel van de school staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.  
 

Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Ons ondersteuningsprofiel is te vinden op de website. 
 

Samenwerkingsverband 

Wij vallen onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg.

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen.

Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...

Ondersteuningsprofiel 

In het ondersteuningsprofiel van de school staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.  
 

Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Ons ondersteuningsprofiel is te vinden op de website. 
 

Samenwerkingsverband 

Wij vallen onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg.

01. Passend onderwijs

Binnen De Mavo Vos wordt gewerkt met een zorgstructuur. Deze staat afgebeeld op de visual. Alle leerlingen van De Mavo Vos krijgen de basisondersteuning aangeboden. Hierbij kan gedacht worden aan het contact met de mentor / coach, het aanleren van leerstrategieën, de ondersteuning bij de dagelijkse gang van zaken, maar ook het aanbieden van diverse trainingen zoals faalangstreductietraining en sociale vaardigheidstraining.  Wanneer sprake is van vermoedens  van dyslexie kan een vooronderzoek op school worden afgenomen.   

Voor sommige leerlingen zal de basisondersteuning niet afdoende zijn. Er kan dan gekozen worden om gesprekken met het ondersteuningsteam te laten plaatsvinden waarbij een hulpvraag vanuit de leerling centraal staat. Elke zes weken komt het team, samen met leerling, ouders en mentor bij elkaar om de hulpvraag en de vorderingen te bespreken.  

Ook bestaat de mogelijkheid tot het opstellen van een onderwijsperspectiefplan. In dit plan staan doelen beschreven waaraan gewerkt wordt gedurende een schooljaar met behulp van een coach. Deze doelen dragen bij aan een optimale ontwikkeling van de leerling.  

Vanaf 1 augustus 2025 geldt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs. Een belangrijk onderdeel hiervan is het hoorrecht voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dit houdt in dat de leerlingen met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) het recht hebben om mee te praten over hoe het onderwijs en de ondersteuning voor hen wordt vormgegeven. Hierbij kan gedacht worden aan het bieden  van een passende ondersteuning om daarmee zorg te dragen dat een leerling volledig tot zijn recht komt. 

Binnen De Mavo Vos is op verschillende manieren informatie opgehaald bij onze leerlingen over de aangeboden extra ondersteuning.  Er is een presentatie gegeven aan de leerlingenraad waarna gevraagd is naar de mening van leerlingen over ons aanbod. Daarnaast zijn de leerlingtevredenheidsonderzoeken geanalyseerd en zijn leerlingen met een OPP gevraagd naar   ervaringen met de geboden zorg.  Met ingang van het schooljaar 2025-2026 wordt bij de evaluaties van het OPP stilgestaan hoe de leerlingen denken over de geboden zorg en/of zij hierin veranderingen willen zien.  

Uit de opgehaalde informatie komt naar voren dat de leerlingen tevreden zijn over de geboden zorg. Ook ten opzichte van de landelijke benchmark is er weinig verschil. Dit neemt niet weg dat ook in de komende jaren de geboden ondersteuning gemonitord zal blijven worden en indien nodig aanpassingen plaats zullen vinden.  

Mochten er vragen zijn over de zorgstructuur binnen De Mavo Vos, dan is het natuurlijk altijd mogelijk contact op te nemen met de ondersteuningscoördinator.  

 

Samenwerkingsverband  
Wij vallen onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg. 

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen. Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Nieuw Waterweg Noord. 
 
Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...   

Ondersteuningsprofiel  

In het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  Het ondersteuningsprofiel is tot stand gekomen met medewerking van medewerkers en leerlingen. 

 

Hoe zijn leerlingen betrokken? 

De leerlingenraad heeft de directie advies gegeven over verbeteringen, vanuit input van hun achterban. Zo hebben de leerlingen aangegeven dat zij graag willen weten bij wie ze waarvoor terecht kunnen. Dat is nu nog onvoldoende duidelijk. De leerlingenraad heeft het advies gegeven hiervoor een schema te maken. Zo weten de leerlingen straks bij wie ze terecht kunnen voor bijvoorbeeld counseling,  discriminatie, pesten etc. De poster wordt aan het begin van schooljaar 2025-2026 gemaakt welke binnen de school zichtbaar wordt. 

Een ander advies is twee coaches per leerling in de plaats van een coach voor het leerproces en de mentor voor het sociaal-emotioneel welbevinden. Dit advies gaan we niet op deze manier opvolgen. Wel zal er wel meer duidelijk voor de coaches en de mentoren komen hoe om te gaan met de wens van leerlingen om met de coach ook het sociaal welbevinden te bespreken, waarbij het leerproces leidend blijft. De signalen die de coach van de leerling ontvangt, kunnen dan bij door juiste mensen binnen de organisatie opgepakt worden.  

Alle leerlingen hebben een korte vragenlijst over hun mening over ons ondersteuningsaanbod ingevuld. De resultaten van deze enquête hebben we meegenomen in de opzet van ons ondersteuningsprofiel. 

In het schooljaar 2024-2025 is er ook via Unicef een "tot je recht” poll uitgezet. Deze poll gaat over kwaliteit van onderwijs en welzijn van de leerling. De uitkomst hebben leerlingen van de leerlingenraad aan de directie gepresenteerd. Tevens hebben zij oplossingen voorgedragen, waar de directie mee aan de slag gaat, passend bij ons schoolplan (pijler welzijn, gezondheid en relaties). De leerlingenraad heeft de directie onder andere geadviseerd om duidelijker te maken waarvoor en bij wie leerlingen kunnen aankloppen. We denken hierbij aan de rol van de leerlingcoördinator, de rol van de afdelingsleider, de rol van het meldpunt discriminatie etc. 

Jaarlijks wordt er op school een tevredenheidsonderzoek bij leerlingen en ouders/verzorgers gedaan. De resultaten hiervan worden door de kwaliteitscoördinator en het MT geanalyseerd. Vervolgens worden er met het team speerpunten bepaald en acties uitgezet. In het schooljaar 2025-2026 zullen de verschillende pijlers de resultaten meenemen in het uitzetten van hun acties bij de diverse ambities. 

Ondersteuningsaanbod 

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.   
 Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders/verzorgers en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Het ondersteuningsprofiel van Het Lyceum Vos is te vinden op de website.   

Klik hier voor het ondersteuningsplan.

Samenwerkingsverband  

Onze school valt onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg. 

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de meeste schoolkosten voor haar rekening. Om deze kosten te kunnen betalen vraagt de school de ouders/verzorgers een bijdrage. Het is echter wel zo dat dit een vrijwillige bijdrage is. Ouders hoeven niet te betalen maar mógen betalen.

Hoe gaat de betaling in zijn werk? 

In de maand september wordt voor de jaarlijkse schoolkosten vanuit het digitale ouderportaal (Wis-Collect) een mail gestuurd naar elke ouder en verzorger die in de schooladministratie (Magister) staat. In deze mail staat een link naar de persoonlijke pagina van de leerling. Op deze pagina staan de schoolkosten per activiteit vermeld. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden voor de betalingswijze en de termijnen.
 

De (vrijwillige) kosten voor de diverse (meestal) buitenlandse reizen waarop ingeschreven kan worden, gaan eveneens via het digitale ouderportaal. Het tijdstip van de rekening is afhankelijk van de periode van de reis.

De informatie is ook na te lezen op de website van de rijksoverheid...

Wat betaalt de school?

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die door de schoolleiding voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken. Hier ontvangt u geen rekening voor.

Wat betalen de ouders?

De kosten voor persoonsgebonden materialen zoals de kosten van gymkleding of materialen, die meerdere jaren (of door meerdere kinderen in een gezin) gebruikt kunnen worden zoals woordenboeken, atlassen, rekenmachines en veiligheidskleding bij een bepaalde opleiding.

Wat zijn de overige vrijwillige schoolkosten?

Naast het behalen van een diploma vinden wij het belangrijk om de talenten en (sociale) vaardigheden van onze leerlingen zoveel mogelijk te ontwikkelen. Naast het reguliere lesprogramma organiseren wij o.a. excursies, introductiekamp, schoolreisjes, Kerstviering, projectweken en gastlessen. Juist deze activiteiten maakt het dat onze leerlingen met nog meer plezier naar school gaan.

 

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de schoolkosten voor haar rekening.

Wat betaalt de school?

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die door de schoolleiding voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken. Hier ontvangt u geen rekening voor.

Wat betalen de ouders?

De kosten voor persoonsgebonden materialen zoals de kosten van gymkleding of materialen, die meerdere jaren (of door meerdere kinderen in een gezin) gebruikt kunnen worden zoals woordenboeken, atlassen, rekenmachines en veiligheidskleding bij een bepaalde opleiding.
 

 

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de meeste schoolkosten voor haar rekening. Om de kosten voor extra activiteiten te kunnen betalen vraagt de school de ouder/verzorger een vrijwillige bijdrage. Ouders/verzorgers hoeven niet te betalen maar mógen betalen.   

Wat zijn de extra activiteiten zoal? 

Naast het behalen van een diploma vinden wij het belangrijk om de talenten en (sociale) vaardigheden van onze leerlingen zoveel mogelijk te ontwikkelen. Naast het reguliere lesprogramma organiseren wij daarom ook excursies, een brugklaskamp, reizen naar Parijs, Barcelona, een ski-reis, schoolreisjes, vieringen, projectweken en gastlessen. Juist deze activiteiten maakt het dat onze leerlingen met nog meer plezier naar school gaan. 

Hoe gaat de betaling van de vrijwillige bijdrage in zijn werk?  

In de maand september wordt voor de jaarlijkse vrijwillige bijdrage vanuit het digitale ouderportaal (Wis-Collect) een mail gestuurd naar elke ouder/verzorger die in de schooladministratie (Magister) staat. In deze mail staat een link naar de persoonlijke pagina van de leerling. Op deze pagina staan de schoolkosten per activiteit vermeld. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden voor de betalingswijze en de termijnen.  

De kosten voor de diverse (meestal) buitenlandse reizen waarop ingeschreven kan worden, gaan eveneens via het digitale ouderportaal. Het tijdstip van de rekening is afhankelijk van de periode van de reis. De bijdragen aan de kosten van de buitenlandse reizen is ook op vrijwillige basis. 
 
Wat betaalt de school? 

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken.  

Wat betalen de ouders/verzorgers? 

Het gaat hierbij om kosten voor voorgeschreven persoonsgebonden materiaal dat langer dan een jaar mee gaat, waaronder:

  • woordenboek
  • rekenmachine
  • schrift, multomap, pennen en dergelijke
  • sportkleding. 

Notitie vrijwillige ouderbijdragen/armoedebeleid Het Lyceum Vos

01. Uitleg schoolkosten

Voor het schooljaar 2025/2026 vraagt De Mavo Vos een vrijwillige ouderbijdrage van €140 voor de leerlingen in leerjaar 1 en 2 en € 160 voor de leerlingen in leerjaar 3 en 4.  

Deze is bedoeld om extra activiteiten mogelijk te maken die niet vanuit de overheid worden bekostigd. Met deze bijdrage organiseert de school onder andere introductiedagen aan het begin van het schooljaar, de diploma-uitreiking, schoolfeesten, buitenschoolse activiteiten voor LOB-oriëntatie, Techmakers en het praktijkgerichte programma, de talentweek, decemberactiviteiten en mentoractiviteiten.  

Naast deze activiteiten wordt er in schooljaar 2025-2026 voor de leerlingen in leerjaar 1 en 2 een kamp georganiseerd (met een bijdrage van €150) en de leerlingen uit leerjaar 3 en 4 gaan op buitenlandse reis (met een bijdrage van €550).  

Vrijwilligheid van de bijdrage  

Het betalen van de ouderbijdrage is geheel vrijwillig. De bijdrage maakt het voor de school mogelijk om een breed scala aan activiteiten en extra's aan te bieden die de schoolervaring voor leerlingen verrijken. Hoewel de bijdrage niet verplicht is, hoopt de school dat zoveel mogelijk ouders bereid zijn om deze te betalen, zodat alle leerlingen kunnen profiteren van de aangeboden activiteiten. De bijdrage kan zowel in één keer worden voldaan als via een betalingsregeling. In bepaalde gevallen is het mogelijk om hulp bij schoolkosten aan te vragen.  

Extra bijdragen buiten de standaardbijdrage  

Naast de algemene vrijwillige ouderbijdrage zijn er enkele extra kosten die buiten de reguliere schoolkosten vallen. Dit betreft het kamp in leerjaar 1 en 2, de buitenlandse reis in leerjaar 3 en 4 en in elk leerjaar een uitstapje naar een pretpark en een educatieve excursie.  Voor deze activiteiten wordt een aparte, eveneens vrijwillige bijdrage gevraagd. Het is belangrijk om te weten dat deze activiteiten alleen doorgaan als minimaal 85% van de ouders de bijdrage betaalt. Als dit percentage niet wordt gehaald, kan de activiteit worden geannuleerd. Echter, als de activiteit doorgaat, mag geen enkele leerling worden uitgesloten, ongeacht of de ouders wel of niet hebben bijgedragen. De school streeft naar een inclusieve aanpak, waarbij alle leerlingen mee kunnen doen aan schoolactiviteiten, ongeacht de financiële situatie van hun ouders. 

Hoe gaat de betaling in zijn werk?  

In de maand september wordt voor de jaarlijkse schoolkosten vanuit het digitale ouderportaal (Wis-Collect) een mail gestuurd naar elke ouder en verzorger die in de schooladministratie (Magister) staat. In deze mail staat een link naar de persoonlijke pagina van de leerling. Op deze pagina staan de schoolkosten per activiteit vermeld. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden voor de betalingswijze en de termijnen.  

De (vrijwillige) kosten voor de diverse (meestal) buitenlandse reizen waarop ingeschreven kan worden, gaan eveneens via het digitale ouderportaal. Het tijdstip van de rekening is afhankelijk van de periode van de reis. 
 
De informatie is ook na te lezen op de website van de rijksoverheid... 

Wat betaalt de school? 

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die door de schoolleiding voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken. Hier ontvangt u geen rekening voor. 

Wat betalen de ouders? 

De kosten voor persoonsgebonden materialen zoals de kosten van gymkleding of materialen, die meerdere jaren (of door meerdere kinderen in een gezin) gebruikt kunnen worden zoals woordenboeken, atlassen, rekenmachines en veiligheidskleding bij een bepaalde opleiding. Voor de extra van de lessen sportklas.worden ook kosten aan de ouders in rekening gebracht. 

  

 

01. Voorwoord

Op onze school heerst wederzijds respect tussen docenten en leerlingen, ongeacht hun geloof of afkomst. Door onze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen persoonlijk bij naam.

Onze kernwaarden zijn: Bewust, Bekwaam, Betrokken en Betekenisvol.

BEWUST: Doe ik (doen wij) de juiste dingen?
BEKWAAM: Kan ik (kunnen wij) het? Of wat is er nodig om het te kunnen?
BETROKKEN: Doe ik (doen wij) het samen?
BETEKENISVOL: Doet het er toe wat ik (wij) doe(n)?

Onze school anticipeert op veranderingen in de wereld bij het geven van onderwijs. We willen dat onze leerlingen met de kennis en vaardigheden die ze bij ons opdoen, vele jaren vooruit kunnen. Daarom werken onze docenten voortdurend aan de kwaliteit van het onderwijs, voor de jeugd en voor de toekomst.

01. Voorwoord

De Mavo Vos is een relatief kleine school met iets minder dan vierhonderd leerlingen. Op onze school heerst wederzijds respect tussen docenten en leerlingen, ongeacht hun geloof of afkomst. Door onze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen persoonlijk bij naam. 

Onze kernwaarden zijn: Veiligheid, verbindend, gelijkwaardig, professioneel en toekomstgericht. 

Veiligheid
Wij zorgen ervoor dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Leerlingen en medewerkers voelen zich veilig om zich uit te spreken, zichzelf te zijn en fouten te maken. Respect, vertrouwen en duidelijke afspraken zorgen ervoor dat iedereen met plezier kan leren en (samen)werken.  

Verbindend
Wij bouwen aan sterke relaties tussen leerlingen, docenten en ouders door heldere communicatie, openheid en betrokkenheid. Eerlijke en opbouwende feedback geven, informatie delen en in contact komen en blijven met elkaar zijn essentieel voor een positieve schoolcultuur.  

Gelijkwaardig
Wij geloven in kansengelijkheid en bieden alle leerlingen de ondersteuning die zij nodig hebben om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Iedereen kan zichzelf zijn, maar niet ten koste van de ander. We hebben respect voor elkaar, ongeacht geloof, afkomst of rol.  

Professioneel
Wij staan voor vakbekwaamheid, deskundigheid en betrokkenheid. Onze docenten werken samen aan de beste begeleiding en blijven zich ontwikkelen om kwalitatief en actueel onderwijs te bieden. Heldere communicatie en een gestructureerde aanpak zorgen voor een effectieve en prettige leer- en werkomgeving.  

Toekomstgericht
Wij bereiden onze leerlingen niet alleen voor op hun examens, maar ook op een succesvolle toekomst. Door zelfstandigheid, studievaardigheden en zelfvertrouwen te stimuleren, bieden we handvatten om hun verdere ontwikkeling vorm te geven. Daarnaast zorgen we met elkaar voor een stabiele en goed georganiseerde school, zodat zowel onze leerlingen als medewerkers zich optimaal kunnen ontplooien.

01. Voorwoord

De Internationale Vos in onderdeel van de Openbare Scholengroep Vlaardingen en Schiedam (OSVS). Wij zijn een unieke school met een zeer diverse doelgroep. Onze leerlingen zijn nieuwkomers in de leeftijd van twaalf tot achtten jaar die de taal niet of onvoldoende beheersen om succesvol Nederland onderwijs te volgen. Zij verschillen in leeftijd, levensbeschouwing, maatschappelijke visie, achtergrond en  leerpotentie.
In ongeveer twee jaar leren onze leerlingen zoveel dat zij daarna kunnen doorstromen naar een reguliere school. Wij bieden daarnaast met onze Liftklassen een vervolgtraject van een of twee jaar. Deze klassen staan ook open voor nieuwkomers van groep 8 van de bassischool.

De kernwaarden van de OSVS  zijn: Bewust, Bekwaam, Betrokken en Betekenisvol.

BEWUST: Doe ik (doen wij) de juiste dingen?
BEKWAAM: Kan ik (kunnen wij) het? Of wat is er nodig om het te kunnen?
BETROKKEN: Doe ik (doen wij) het samen?
BETEKENISVOL: Doet het er toe wat ik (wij) doe(n)?

Op De Internationale Vos  heerst wederzijds respect tussen docenten en leerlingen, ongeacht hun geloof of afkomst.  Door onze kleinschaligheid kennen we de leerlingen persoonlijk en kunnen we hen zo begeleiden dat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfverzekerde en respectvolle mensen.  
Wij  werken  vanuit 4 bouwstenen: kansengelijkheid, taalgerichtheid, maatwerk en veiligheid.

Onze school anticipeert op veranderingen in de wereld bij het geven van onderwijs. We willen dat onze leerlingen met de kennis en vaardigheden die ze bij ons opdoen, vele jaren vooruit kunnen. Daarom werken onze docenten voortdurend aan de kwaliteit van het onderwijs, voor de jeugd en voor de toekomst.

01. Voorwoord

Beste (toekomstige) ouder/verzorger en leerling, 

In deze gids vindt u een beschrijving over wat wij als school belangrijk vinden, waar wij voor staan en waar wij voor gaan. Daarnaast bevat deze gids veel organisatorische en praktische informatie. U bent te alle tijden welkom op onze school voor eventuele vragen of een rondleiding. 

Onze school heeft ongeveer 640 leerlingen. Door deze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen bij naam. Het onderwijs wordt aangeboden op havo/vwo niveau, inclusief Twee Talig Onderwijs (tto). We verwelkomen ook leerlingen met een mavo/havo-advies. Zij krijgen dan op havo-niveau les. 

Kenmerkend voor onze school is dat leerlingen slim kunnen groeien. Binnen een heldere structuur geven leerlingen vorm aan hun eigen onderwijs, waarbinnen ze kunnen differentiëren in tempo en niveau.  Op vrijdagmiddagen is ruimte voor verschillende talentklassen, die leerlingen op vrijwillige basis kunnen kiezen omdat ze hier interesse in hebben en/of talent voor hebben. Denk hierbij aan de cultuurklas (theater-koken-kunst en media), de sportklas, de 3D klas en de schaakclub. 

Onze docenten en de leerlingen hebben respect voor elkaar ongeacht geloof, afkomst of overtuigingen. Deze basis zorgt voor een veilig en prettig leer- en leefklimaat op onze school. 

De leerlingen krijgen onderwijs in een modern, goed geoutilleerd gebouw inclusief een professioneel kooklokaal. Onze leerlingen werken zowel met boeken als eigentijds digitaal lesmateriaal en gebruiken hiervoor een laptop. Ook hebben we een mooie grote aula die voorzien is van een licht- en geluidsinstallatie, waardoor het mogelijk is om muziek- en theatervoorstellingen te geven. Onlangs is er een nieuw muzieklokaal gerealiseerd naast het podium. 

Pagina 2 van 13Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste