03. De bovenbouw

De in de onderbouw ingezette ontwikkelingen krijgen een vervolg in de bovenbouw. In het vmbo ligt veel nadruk op levensecht en ’van buiten’ leren en op de doorgaande leerlijnen met het mbo, o.a. met behulp van portfolio’s. Hierbij wordt zeker stil gestaan bij de eisen van het Centraal Examen.  
In de bovenbouw van De Mavo Vos worden verschillende activiteiten georganiseerd in het kader van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Om deze activiteiten zoveel mogelijk structuur en context te geven, hebben wij Talentweken in leerjaar 1, 2 en 3. Het doel is om de leerling zo breed mogelijk te laten oriënteren op de verschillende profielen, beroepen en opleidingsmogelijkheden. De leerling reflecteert in een digitaal portfolio op alle ervaringen die hij heeft opgedaan en presenteert dit uiteindelijk tijdens een assessment aan docenten van De Mavo Vos als onderdeel van het schoolexamen. In de Talentweken wordt extra aandacht besteed aan de verschillende profielen, vooral daar waar mogelijkheden zijn om meisjes te stimuleren te kiezen voor een opleiding in de techniek/ICT wordt deze aangegrepen. Dit omdat de mogelijkheden binnen de techniek en technologie voor jongeren en vooral voor meisjes relatief onbekend zijn, terwijl de arbeidsmarkt in onze regio veel kansen biedt binnen dit profiel. In totaal zijn er gedurende de schoolloopbaan vijf Talentweken. Talentweekdagen staan in het teken van het ontdekken van de ‘talenten’ van de leerling.